7 ting du SKAL vide, før du vælger en webshop løsning

Findes den perfekte webshop løsning?

Nej. Men der findes en webshop løsning, der er perfekt til dig og dine behov.

Hvad end du har købt en webshop løsning før eller det her er din første gang, så er det ikke meget anderledes fra at købe ny bil eller cykel.

Det er desværre ikke nok at nøjes med at sparke til dækkene, sætte sig foran rattet og så bare krydse fingre.

Det vil sige, det kan du selvfølgelig gøre, men du kommer med al sandsynlighed til at fortryde det.

Mulighederne er mange, og de har alle deres egne fordele og ulemper.

Så før du smækker fisken på disken, er det kritisk, du er godt afklaret om, hvad du søger og hvilke funktioner er vigtigst for netop din webshop.

Derfor har vi udarbejdet en dybdegående introduktion til nogle af de mest udbredte webshopløsninger på markedet.

Vi kommer især ind på forskellige fordele og ulemper ved de forskellige muligheder, så du er bedst muligt klædt på, før du går videre i processen.

3 af de meste populære webshopløsninger lige nu. Hvilken, du skal vælge, kommer an på dine behov. Spørgsmålene herunder kan måske gøre dig klogere?

7 ting du må have styr på, før du vælger webshop

Når du prøver at finde ud af, hvilken webshop, du skal have, er det vigtigt, at det er en webshop løsning, der understøtter de forskellige behov, du søger.

Det vil sige, at din webshops funktionaliteter, design og så videre er meget vigtige at have et overblik over. Men endnu vigtigere er det, at de funktionaliteter stemmer overens med, du ønsker at opnå med din webshop.

Med andre ord, så behøver du ikke det forkromede overblik over alle webshopløsningens muligheder — i første omgang er det vigtigst, du ved, hvad du har brug for og hvordan din webshop løsning bedst understøtter det.

Derfor kan det være klogt, før du overhovedet går i gang med at søge, at starte at besvare disse 6 fundamentale spørgsmål.

1. Hvad er dit budget?

Prisen på en webshop løsning varierer virkelig meget i forhold til ønsker, behov, forbrug og ambitioner. Start derfor med at gøre dig nogle tanker om, hvor du står i øjeblikket, hvad du har brug for lige nu og, ikke mindst, hvor vidt dine ambitioner rækker.

Formuleret meget overordnet, jo dyrere en løsning, jo flere (og generelt bedre) muligheder har du — nu såvel som i fremtiden.

Det er muligt at lave en funktionel webshop selv for 2-3000 kr. om året. På den anden side er det også muligt at få lavet en stor, professionel hjemmeside til 1 mio. kr. som engangsbeløb.

Det er begge to yderligheder, og din idéelle webshop løsning ligger sandsynligvis et sted derimellem.

Spørgsmålet er hvor.

Bestem dig for et umiddelbart interval, og fortsæt derfra.

2. Open-source eller ej?

Eksempler på open-source webshop løsninger er Magento og WooCommerce. Shopify, derimod, er et closed-source system.

De to mest betydningsfulde forskelle mellem de to muligheder er:

  • Med en open-source webshop løsning har du selv fuldt ejerskab over programmet og du eller dit bureau har fuld adgang til at ændre i koden og andre dele, der ofte er låst med en closed-source løsning. Open-source giver således større frihed til at få tingene, præcis som du vil.
  • Når du har fuldt ejerskab med en open-source løsning, betyder det også, at hvis du på et tidspunkt ønsker at skifte webbureau eller vil have specialister til at overtage dele af arbejdsbyrden, så kan al relevant data nemt overføres, fordi du selv ejer det hele.

Ligesom når du er på udkig efter ny bil eller cykel. Hvad er et af de første spørgsmål, du stiller dig selv?

Skal du eje eller leje?

En webshop er selvfølgelig lidt et andet bæst end en bil, men når det kommer til spørgsmålet om ejerskab af kreaturet, så er situationen overraskende ens.

Med en open-source webshop har du eller dit bureau frie spilleregler til at skifte betrækket, fornye gearkassen eller komme en helt ny motor i.

Med en closed-source webshop kan du sandsynligvis ændre farven, måske installere nye fælge, men enhver ændring du foretager dig må (og kan ikke) overskride grænserne for de rammer, der er blevet sat op fra start.

3. Hvilke funktioner er must-have?

Ligesom der er mange forskellige webshop løsninger derude, så tilbyder de forskellige løsninger og udbydere en lang række forskellige funktioner og implementeringer.

Jo før du er i stand til at opdele ønsker til funktioner og implementeringer, jo bedre er du udrustet til at finde lige netop den webshop løsning, der er bedst til dine behov.

På den måde handler både første og andet skridt ikke om webshop løsninger som sådan. De handler om at afklare, hvad du har brug for, hvad du søger og hvor meget du har mulighed for at investere i din webshop.

Det er for eksempel i alle tilfælde klogt (og ikke mindst anbefalet) at opsætte avancerede muligheder for attributter — uanset hvad din webshop sælger.

Men er det must-have eller nice-to-have for din webshop?

Alt efter hvad du svarer her, kan måske give dig svaret på det næste spørgsmål.

4. En standard webshop løsning eller custom-made?

Der er fordele og ulemper ved begge dele.

Fordelene ved en custom-made webshop løsning er selvfølgelig langt flere end ved en standard løsning, eftersom du med en custom-made webshop har bedre mulighed for at få tingene præcis, som du vil have det.

Herudover er det også muligt at have et webbureau at eksperter (ofte dem der lavede din webshop til at starte med) lige ved hånden 24/7, som kan hjælpe med at implementere fremtidige funktioner og løse alle de problemer, der uundgåeligt opstår fra tid til anden.

For så vidt de to eneste ulemper ved en custom-made webshop løsning er:

  • Prisen er naturligvis højere
  • Det tager længere tid fra projektstart til launch af webshop

Hvis din webshop ikke er specielt stor eller hvis der er brug for en hurtig løsning til at starte med, så er det nok en standard webshop løsning, du skal overveje. Til næsten alle mindre webshops er det mere end tilstrækkeligt.

Du vågner en morgen, og shoppen er nede. Hvad gør du? Sørg for, du kender dine egne spidskompetencer og begrænsninger. Hvis du ikke selv er ekspert, overvej at finde nogen, der er.

5. Hvor gode er dine tekniske evner?

Den korte forklaring er: Jo mindre du kender til de tekniske detaljer, såsom implementering, design og andre ting, jo vigtigere er det, at din webshop løsning klarer den mest komplekse teknik for dig.

Det vil ikke sige, du nødvendigvis skal være ferm i alle programmeringssprog derude (selvom det selvfølgelig altid er et plus).

Der findes webshop løsninger vis kernefokus er at gøre det så nemt for dig at bruge som muligt. Samtidig findes der også løsninger, hvor det er nødvendigt med ekspertviden og meget erfaring.

Problemet med de ’simple’ webshops er oftest de begrænsninger, det sætter på mulighederne indenfor alt fra design og udseende til forholdsvis basale funktioner.

6. Skal din webshop kun sælge internationalt?

Din webshops sproglag er selvfølgelig et at de vigtigste elementer, hvis du faktisk drømmer om at sælge noget.

Hvad end du har planer om at sælge internationalt eller ej, er det vigtigt, du er afklaret omkring muligheden, før du vælger en webshop løsning, der muligvis ikke faciliterer gnidningsfri ekspandering til nye lande og/eller implementering af andre sproglag.

Det kan være et svært spørgsmål at have svar på, hvis din virksomhed kun lige er startet ud, men det er frygteligt nemt at fortryde ens webshop løsning i fremtiden, hvis du i det mindste ikke overvejer muligheden, før du springer ud i den dybe ende.

7. Hvordan skal din webshop hostes?

Du behøver ikke sukke sådan.

Det kan godt være, det er et uhyre teknisk spørgsmål, hvis du ikke er teknisk anlagt eller nødvendigvis ved så meget om servere og opbevaring af hjemmesider, men tro på os, når vi siger, det kun er endnu mere grund til at sætte dig lidt mere ind i de hosting løsninger, din webshop udbyder tilbyder.

Den kan nemlig have stor betydning for din webshops hastighed, performance og, ikke mindst, sikkerhed.

De tre mest populære webshop løsninger

Med så mange muligheder, som der i øjeblikket findes på markedet, kan det umiddelbart forekomme som lidt af et teknisk morads, du skal kæmpe dig gennem for at danne dig et overblik.

Derfor har vi besluttet at hjælpe dig lidt på vej og forklare lidt i dybden om tre af de mest populære løsninger. Det er meget usandsynligt, at en af dem ikke kan dække dit behov for en god webshop løsning. 

Shopify er en af de førende løsninger pt. Det er et let at komme i gang med men har til gengæld mange begrænsninger. Hos Shopify betaler du ikke for opstart men derimod et fast fee pr. salg i din webshop.

Shopify

Langt, langt tilbage i fordums tid — nærmere bestemt 2006 — sad en ung, tysk gut i Canada. Han hed Tobias Lütke, og en dag besluttede han sig for at sælge snowboards online.

Til det udviklede han sin egen ecommerce løsning.

I dag hedder den løsning Shopify, og den er i mellemtiden blevet en af de mest brugte webshop løsninger i verden.

Det er der selvfølgelig mange forskellige årsager til, men en af de mest betydningsfulde er unægteligt den måde, Shopify er gearet mod mindre virksomheder, der gerne vil ekspandere med deres første webshop.

Lidt ligesom da Tobias Lütke selv startede. (Måske det endda forklarer, hvorfor de er så glade for at dele den historie.)

Det vil sige, at Shopify har fokus på at gøre det muligt for dig at oprette din egen webshop uden erfaring indenfor kodning eller programmering. Derudover kræver det hellere ikke mange softwareinstallationer eller hosting løsninger.

Shopify fordele:

  • Mulighed for fastsat abonnementspris. Det betyder, du ikke skal bekymre dig om ekstra gebyrer eller andre pludselige omkostninger.
  • Shopify tilbyder også en gratis prøveperiode, hvor du kan afprøve de forskellige funktioner.
  • Nem oprettelse af forholdsvis simpel webshop.
  • Det er muligt at implementere diverse plugins og apps, hvilket giver en vis frihed i forhold til integrering af mere avancerede funktioner.
  • Ovenstående integrationer inkluderer også logistiske funktioner, såsom betalingsmoduler og fragtsystemer.
  • Acceptabel omend ikke den bedste hastighed på markedet.

Shopify ulemper:

  • Begrænset kontrol over URL-struktur, hvilket især sårer SEO
  • Afhængigheden af eksterne plugins og apps betyder, at der på trods af en fastsat abonnementspris, at det pludselig kan blive dyrere end forventet.
  • Medmindre du implementerer og bruger Shopify Payments (hvilket ikke er tilgængeligt i alle lande), opkræver Shopify et transaktionsgebyr.
  • Designmulighederne er begrænsede, især i forbindelse med eventuelt marketing content.
  • Udvidelse af sproglag er ikke en standard funktion.
  • Checkout kan ikke tilpasses.
  • Det er ikke altid muligt at få det ’lige som du vil have det’.

Shopify opsummering

Som sagt, så excellerer Shopify i at gøre det nemt og overskueligt at oprette en ny webshop; mulighederne for at opskalere senere hen er heller ikke helt dårlige.

Men det har samtidig sin pris.

Det er desværre ikke altid muligt at få tingene helt, som man gerne vil. I værste tilfælde gør det platformen og din webshop nytteløs; i bedste tilfælde er simplicitet lige præcis det, du er på udkig efter.

Shopify forsøger med andre ord at gøre det nemt for alle, og mens det til stor grad også lykkes for dem, så medfører det ofte komplikationer for dig, der har brug lidt flere muligheder i din webshop løsning.

WooCommerce er del af WordPress, som er den førende CMS-platform.

WooCommerce via WordPress

WordPress er en af de største, mest anvendte CMS systemer på markedet, og derfor er det heller ingen overraskelse, at WooCommerce også er ret populært.

I sin mest basale form er WooCommerce et open-source plugin til WordPress, der gør det muligt at forvandle din hjemmeside om til en webshop.

Men hvad betyder det egentlig?

Det vil sige, at ligesom WordPress, så er WooCommerce gratis og frit tilgængeligt for alle. Med andre ord, hvis du har lyst, så kunne du være i gang med at designe din egen webshop i WooCommerce allerede nu om fem minutter.

Det lyder lidt som en drøm, og det kan det også være — men WooCommerce kræver også en hel del af dig og dine tekniske evner.

Herudover er det også kun selve WooCommerce der er gratis — domain, hosting, professionel e-mail, tema, etc. medfølger ikke som standard og vil sandsynligvis ikke være gratis at hente fra andre steder.

Her ser man for eksempel, at nogle webshops vælger at integrere Shopify sammen med WooCommerce for at få nogle af de områder dækket automatisk.

WooCommerce fordele:

  • Stort udvalg af plugins, apps og extensions. Ligesom storebror WordPress, så har WooCommerce ligeledes et stort community, der konstant tilføjer nye plugins og næsten altid er til rådighed med hjælp, vejledning og sparring.
  • Mange temaer at vælge mellem i deres kartotek — nogle gratis, andre mindre gratis.
  • Det er nemt at opdele kunde- og adminkonti.
  • Stor frihed til at udnytte ressourcer, temaer og design allerede udviklet af andre i det store community.
  • Forholdsvis god kontrol over data.

WooCommerce ulemper:

  • Ingen central support. For hver plugin, app og udvidelse er der mindst ligeså mange supportlinjer, du skal holde styr på, hvis der opstår problemer.
  • Hosting og domain medfølger ikke.
  • Selvom det i teorien er hurtigt at komme i gang, så er det ikke altid sådan i praksis. Små forhindringer kan stadig nemt stoppe al fremskridt indtil problemet er løst — og du står selv for at finde svaret.
  • Manglende funktioner. På trods af det store community og det enorme udvalg af temaer, templates og andet, så kan der stadig være ting eller funktioner, du ikke kan finde. Her er der desværre ikke så meget at gøre på nær at vente eller udvikle det selv.
  • Plugins kræver regelmæssig opdatering.
  • Open source kan også betyde lavere sikkerhed, hvis du ikke selv foretager visse foranstaltninger.
  • Det sætter krav til din tekniske kunnen.

WooCommerce opsummering

WooCommerce har helt klart sin plads, og alt an på dine behov og tekniske færdigheder, kan det være en glimrende webshop løsning.

Det er en del af WordPress, hvilket først og fremmest er et CMS system. Hvis CMS-delen er højere prioritet for dig end en hardcore webshop, så er WooCommerce helt klart værd at overveje.

Men gratis kan også ende med at koste dig dyrt.

Mulighederne er i teorien mange med WooCommerce. Det er meget muligt at opnå store ting med de funktioner og templates, det tilbyder (endda sådan nogenlunde cirka gratis), men det sætter særdeles store krav til dig.

Der findes alt fra undervisningsvideoer til online vejledninger og forummer, men de kræver alle sammen både tid, lyst og overskud til at sætte sig ind i alle led af processen.

Herudover risikerer det forholdsvis nemt at blive noget dyrere, end man lige oprindeligt planlagde. Læs eventuelt mere om det og meget andet i vores dybdegående indlæg om Magento og WooCommerce her.

Det vil sige, at WooCommerce er god til at matche dine ambitioner — næsten uanset hvor store eller forsigtige, de er.

Hvor det halter lidt efter er i udfoldelsen af de ambitioner og hvordan du din webshop bedst kommer fra drøm på tegnebordet til fuldbyrdet salgsværktøj og marketing platform. Hertil er det heller ikke ideelt til at håndtere flere forskellige sproglag.

Magento er på én og samme tid det ekslusive og det praktiske valg, webshopverdens svar på en krydsning mellem Rolls Royce og Range Rover. Du betaler generelt mere for Magento, men du får en løsning, der kan alt.

Magento

Hvis Shopify er den nemme webshop løsning og WooCommerce den komplicerede løsning, så er Magento den femstjernede løsning serveret på et sølvfad.

Sagt med kun én sætning, så er Magento ubestridt den bedste webshop løsning på markedet.

Spørgsmålet er dog, om det er den rette løsning for dig. Fordi selvom Magento er den bedste løsning, så er det sjældent den nemmeste eller billigste.

I stil med WooCommerce, så er Magento i sig selv open-source og i teorien gratis. En af hovedforskellene, dog, ligger i deres divergerende fokus.

Magento er specifikt udviklet til større webshops eller i hvert fald webshops, der har større ambitioner og behov for mange forskellige funktioner, meget specifikke løsninger og rig mulighed for implementering af anden software til optimering af performance.

En anden grund til, at det hovedsageligt er virksomheder med et vist ambitionsniveau, der overvejer Magento, er prisen. Fordi det i praktisk forstand er nødvendigt med et specialiseret Magento webbureau for reelt at bruge Magento.

Det er det, du betaler for, når du vælger Magento som webshop løsning.

Fordelene er til gengæld også markante, ikke mindst de nærmest uendelige muligheder, det tilbyder i forhold til skræddersyet implementering, håndtering, service og udvikling af funktioner.

Kort sagt, så er en Magento webshop løsning dit bedste valg, hvis du er på jagt efter en webshop, hvor du kan ’få det lige som du vil have det’ — hertil med vejledning fra verdensførende eksperter indenfor netop Magento webshops.

Magento fordele

  • Kun fantasien og dit webbureaus ekspertise sætter grænserne. Det betyder, at du kan få skræddersyet din webshop ned til mindste detalje, fra design til konkrete, unikke funktioner.
  • Få det, som du vil have det. En Magento webshop løsning i hænderne på ægte specialister er ikke helt som at være Mærsks barnebarn i en slikbutik med bedstefars kreditkort i hånden, men det er ikke langt fra.
  • Du slipper for alt det tekniske.
  • Alt efter aftale med bureauet, har du også rig adgang til vejledning og sparring i forhold til at fra konkrete funktioner til overordnede designspørgsmål. Hos Høks har vi for eksempler eksperter i programmering såvel som content og design.
  • Noget nær uovertrufne SEO muligheder.
  • Stort udvalg af implementeringsmuligheder og andre plugins, apps og udvidelser. Det er især brugbart til mindre implementeringsprojekter, hvor en skræddersyet løsning ikke er nødvendig.
  • Gode muligheder for skalering, opgradering og/eller ekspansion i fremtiden.
  • Særdeles mobilvenlig. Hertil er der også rig mulighed for vores programmører at videreudvikle på det responsive design samt hastighed og performance generelt.
  • Muligheder i forbindelse med en nøje tilrettet søgefunktion i Magento er noget nært uendelige.
  • Gnidningsfri integration med de fleste andre systemer i jeres virksomhed, eksempelvis Navision og diverse betalingsmoduler.
  • Et glimrende valg for både B2C og B2B webshops.
  • Med en webshop løsning fra Høks får du også mulighed for den bedste hosting løsning med de hurtigste loadhastigheder på markedet.

Magento ulemper:

  • Kompleksiteten kræver ekspertviden. Implementering af Magento er ikke et projekt, du bare sætter dig ned og laver. Brugen af Magento som webshop, derimod, når det er implementeret, er brugervenlig, nem at overskue og ikke mindst nem for kunder såvel som medarbejdere at navigere rundt i.
  • Prisen up front er noget af det mest pebrede på markedet. Det er dog ikke Magento programmet, du betaler for men derimod den ekspertviden, det kræver at implementere det optimalt. Derudover bliver alt det tekniske og designmæssige arbejde gjort for dig — oveni får du så også mulighed for vejledning, eventuel hosting og service fremover.
  • Opgradering og opdatering til nyeste versioner sker ikke automatisk, medmindre jeres webbureau sørger for det (psst, det vi gør).

Magento opsummering

Magento er nok den mest professionelle webshop løsning, du kan finde. Det er en løsning, der især imødekommer større virksomheder og webshops. For eksempel anvender international virksomheder som Nike, Adidas og Nestlé Magentos platform.

Herudover findes der i øjeblikket over 5.000 udvidelser til Magento. Det betyder, du aldrig løber tør for funktionaliteter — og hvis det alligevel skulle ske, at du ikke kan få det præcis, som du ønsker det, udvikler vores eksperter det gerne for dig. 

Det tunge og svære arbejde ligger i at implementere og klargøre webshoppen. Derfor er det vigtigt, at dit Magento bureau har styr på deres arbejde. Samtidig kan det også være klogt at aftale et servicetilbud med dit bureau, så du ikke behøver bekymre dig om regelmæssige opdateringer og anden vedligeholdelse.

En Magento webshop løsning er ikke for alle

Det er ikke alle kunder, vi anbefaler at vælge Magento. Det er den seriøse, ambitiøse webshop løsning, ja, men den er også for voldsom en løsning til mindre webshops.

Lidt á la en kampvogn mod en myg, så kan Magento med garanti dække dine behov, men du risikerer også at lægge resten af virksomheden ned med et værktøj, der i virkeligheden er for stort til din forretning.

Magento er slet og ret for omfattende et system for mindre webshops, og derfor anbefaler selv vi (de største Magentonørder, du finder på denne side af Saturn) kun Magento til dig, hvis du har et vist antal varenumre (typisk +300) og/eller andre faktorer, der stiller ekstra store krav til din webshop og dens funktionaliteter.

Som chefen selv siger det, “Det er vores ansvar at hjælpe dig med at vælge det rigtige værktøj til opgaven.”

Det vil med andre ord sige, at Magento sandsynligvis ikke er for dig, hvis:

  • Din webshop har under 150 varer
  • Du stiler mod en forholdsvis simpel webshop løsning, du selv kan stå for
  • Du har sat et budget på under 40.000 til webshoppen
  • Du måske allerede er meget glad for et andet CMS system, såsom WordPress
  • Du har ikke budget til at bruge 2000kr. månedligt på hosting, opdatering og overordnet service 

Hvis ovenstående stemmer nogenlunde overens med dine ønsker eller behov til en webshop løsning, så er det meget muligt, at du måske hellere skal overveje WooCommerce eller Shopify over Magento.

Det vil som regel være både den billigere og smartere løsning, og eftersom de bygger på generelt mere velkendte systemer, er det også muligt for et mindre specialiseret webbureau at tage over senere. 

Hermed skal det dog siges, at det på et senere tidspunkt kan blive relevant (og ikke mindst klogt) at ‘opgradere’ fra for eksempel WooCommerce eller Shopify til Magento.

Vi bliver for eksempel ofte kontaktet af kunder, der føler, de er vokset ud af deres nuværende webshop løsning og er nu på jagt efter en mere professionel webshop, der kan dække deres voksende behov.

Årsager til at skifte fra en anden e-handelsplatform til Magento kan blandt andet være:

  • Det er blevet for stor en udfordring at håndtere et voksende produktsortiment i en webshopløsning, der i realiteten ikke var udviklet til at håndtere så store antal
  • Jeres nuværende CMS er ikke optimalt til at håndtere flere forskellige sproglag
  • I er trætte af at skulle installere endnu et nyt eksternt modul, hver gang I ønsker at gøre noget nyt

En Magento webshop løsning er ideel til dig, hvis…

Derimod er det meget klogt at overveje en Magento webshop løsning, hvis du har specifikke krav til din webshop eller din forretning er af en vis størrelse.

Som nævnt tidligere, så er størrelsen på din virksomheds produktsortiment en god indikator for, om Magento er det rette valg for dig. Alt over 300 varenumre vil typisk betyde, at Magento er webshopløsningen for dig.

Med andre ord, en Magento webshop er for dig, hvis du:

  • har over 300 varenumre i dit katalog.
  • søger en løsning med noget nært uendelige muligheder, hvor kun fantasien og økonomien sætter grænserne.
  • værdsætter SEO og forstår det langsigtede potentiale, der der i ligger
  • Har brug for en professionel, toptunet og gennemtestet ecommerceløsning, der lever op til selv de mest kræsne krav 

Det er selvfølgelig kun en lille håndfuld af de muligheder, en Magento webshop løsning lover at tilbyde.

Over de seneste mange år har vi hos Høks og vores Magentoeksperter brugt mange tusindvis af timer på at arbejde med og udvikle professionelle, brugervenlige Magento webshops til B2C såvel som B2C webshops og e-handelsplatforme — som oftest bygger vi en shop op fra bunden, men til tider udvider vi også funktionaliteter på allerede eksisterende Magento webshops.

Nogle af de opgaver, vi typisk håndterer, er:

  • Komplet installation og implementering af Magento webshop
  • Gnidningsløs opdatering fra Magento 1 til Magento 2
  • Fuld brugertest af Magento webshop
  • Konverteringsoptimering i form af blandt andet optimeret checkout flow
  • Integrering af betalingsgateways- og moduler
  • Løbende teknisk driftssupport
  • Grafiske og designmæssige justeringer i alle størrelser
  • Alle designopgaver i Magento
  • Unikke specialudviklinger til Magento i form af specifikke funktionaliteter, design og andre elementer
  • Effektiv SEO til Magento webshop
  • Installering og justering af andre Magento moduler
Samarbejde i Høks omkring en magento webshop
Vi skræddersyr en webshop løsning til dig, hvor vi i samarbejde finder frem til netop jeres behov og ønsker til den perfekte webshop for jer. Måske du allerede har svaret på de 7 tidligere spørgsmål?

Andre mindre kendte webshop løsninger

Der findes selvfølgelig flere muligheder end de tre, vi gennemgår ovenover. Selvom de ikke nødvendigvis har meget unikt at tilbyde, så kan det stadig være tiden værd at give dem et kig.

Især for mindre virksomheder og webshops, der måske ejes og styres kun af dig selv, kan de være et klogt valg.

Med andre ord, så er de ofte et glimrende første skridt for dig, der kun lige er begyndt.

Derfor får du lige et kort overblik her, hvorefter du selvfølgelig er velkommen til at undersøge nærmere selv eller kontakte os for en snak.

Squarespace

De promoverer sig selv hovedsageligt på deres nemme drag-and-drop funktioner, der gør det særdeles nemt og hurtigt at lave din egen webshop.

Friheden i forhold til design er ret lav, eftersom alt tager udgangspunkt i dit første valg af template, men det er nemt, og du kan i virkeligheden starte fra nul og have en webshop klar ugen efter.

De tilbyder også nogle interne brugeranalyticsfunktionaliteter. De fungerer lidt som en fattigmands version af Google Analytics, men de skaber et fint overblik over hjemmesidetrafik og anden data.

PrestaShop

Betragt dem lidt som en blanding af WooCommerce og Magento, men bare lidt mere simplificeret og hovedsageligt rettet mod mellemstore webshops.

PrestaShop er ligesom Magento et open-source program men kræver ikke ligeså stor ekspertviden.

Det medfører også færre muligheder og generelt mindre frihed, men det er på mange måder et billigere alternativ til Magento (og kan være et godt springbræt til Magento).

Weebly

Deres cloudhosting løsninger og muligheden for at starte med en gratis version er nok to af hovedårsagerne bag Weeblys succes indtil videre.

Ligesom SquareSpace promoverer Weebly sig også med deres drag-and-drop funktioner, hvilket gør det nemt og ligetil at sætte en webshop op på noget nær rekordtid. De tilbyder også nogle standardskabeloner, som man kan starte ud med.

Funktionaliteten er dog begrænset (især hvis man kører på gratisversionen), og mulighederne for integration af eventuel blog er ikke ligefrem glimrende.

Så, hvilken webshop løsning er bedst for dig?

Det er svært at svare på — men langtfra umuligt.

Du er selvfølgelig altid velkommen til at kontakte os for indledende vejledning, hvis du har spørgsmål eller andre områder, du søger hjælp til. Rasmus elsker at snakke muligheder, og han guider dig gerne frem til den bedste løsning for lige præcis dig og din webshop.

Mere overordnet set, så er der tre faktorer, der som regel har mest indflydelse på, hvilken webshop løsning er bedst for dig. De er:

  1. Penge — hvor meget er du villig til at investere i din webshop løsning fra dag 1? 
  2. Frihed — hvor stort er dit behov for specialudviklede løsninger og unikke funktioner- og designmuligheder?
  3. Volumen — hvor stort er dit produktsortiment, og hvor højt stiler dine ambitioner?

Der vil altid være overlap til en vis grad, når det kommer til de forskellige webshop løsninger på markedet. Læs for eksempel mere om Magento vs. Shopify i vores indlæg her. Men groft sagt betyder det, har du brug for en:

  • forholdsvis nem og smidig webshop, der er hurtig at sætte op og komme i gang med — så er det Shopify
  • en som udgangspunkt gratis webshop, der tilbyder et væld af muligheder, hvis du er villig til at sætte tiden af til at sætte dig ind i de tekniske detaljer — så er det WooCommerce
  • professionel webshop løsning, der kan håndtere store mængder data og et højt antal varenumre på en brugervenlig og effektiv måde — så er det Magento
Bedømmelse: 5.0/5. Fra 2 stemmer
Vent venligst...