Tjeklisten til en god søgefunktion på jeres webshop

Alt for mange Webshopejere mister værdifuld omsætning på en manglende søgefunktion.

Besøgende på en webshop, som bruger søgefunktionen er som oftest:

  • tættere på et køb – fordi de typisk ved, hvad de vil have
  • Lettere at konvertere til et salg

Ifølge en analyse fra Prefixbox, så konverterer søgerne 4-6 gange mere end helt almindelige besøgende på din hjemmeside.

Tjekliste til Søgefunktion på jeres webshop

Kør denne tjekliste igennem, så har du et godt udgangspunkt for at skabe en ordentlig søgefunktion. Nogle af punkterne giver sig selv – andre uddyber vi i de efterfølgende afsnit.

  • Placer søgefeltet tydeligt på ALLE sider på din webshop (på nær checkout-siden)
  • Søgefunktionen skal (som minimum) kunne gruppere søgeresultater efter kategorier og produkter.
  • Loade-tiden på dine søgeresultater skal være lynhurtig – og gerne vise resultaterne dynamisk uden at folk behøver klikke “søg”.
  • Hvis brugeren aktivt klikker for at få vist resultater af søgningen skal disse listes overskueligt. Og gerne med filtreringsmuligheder, så brugeren kan udspecificere yderligere
  • Ved søgninger, som ikke resulterer noget resultat, skal du vise fx relaterede produkter, mest solgte produkter eller bedste tilbud. Aldrig en tom side.
  • Hav gode produktbeskrivelser på din webshop
  • Tilføj passende attributter til din webshops produkter, så søgefunktionen kan finde fx en “rød sko” og ikke bare “sko”
  • Brug autocomplete i søgefunktionen – så når brugeren skriver “trø”, forslår den automatisk kategorien “trøje”
  • Sørg for at søgefunktionen også virker godt på mobiltelefonen.

Sådan forbedrer I “nul-resultat”-søgesider på jeres webshop

Søgerne vil gerne se resultater på deres søgninger med det samme, og det værste du kan vise dem er en side med nul resultater. Ifølge en analyse fra Prefixbox, så vil 20% prøve at lave en søgning mere, men 21% vil blot forlade din webshop øjeblikkeligt.

Det vil sige at det er meget vigtigt, at I undgår at kunderne ender på nulresultat sider.

hvis der er nul – hvad så?

  • lignende produkter
  • kontaktinformationer
  • mest sælgende produkter

Loade-tiden på dine søgeresultater

Når folk søger på jeres webshop, så er det meget vigtigt at søgning kommer frem meget hurtigt.

Hvis du skal forbedre din loade-tid på søgeresultaterne, så er serveren bag ofte en hæmsko for hastigheden. For at gøre det, så bliver du nødt til at kigge på hostingen af din webshop og teknikken bag søgefunktionen.

Lær mere om Søgefunktioner og Magento

Læs mere om Magento hosting

Autocomplete og rettelse af stavefejl

En god søgefunktion har autocomplete og retter brugernes stavefejl. Enhver ordentligt søgefunktion bør derfor som minimum kunne:

  • Finde de rigtige produkter, til trods for at brugeren laver stavefejl (ved at give en “mente du…”-tilbagemelding).
  • Færdiggøre brugerens sætninger efterhånden som brugeren skriver dem. Nøjaktigt som Google gør det.
Rating: 3.7/5. From 3 votes.
Please wait...