19 ninjatricks til din Magento webshop

Med over 15.000 timers arbejde med over 300 kunder har vi opbygget en stor bunke viden omkring Magento og webshops — her kogt ned til 19 konkrete tips, du kan gå i gang med straks.

1. Forsiden er vigtig — men ikke alfa og omega

Din webshops forside er vigtig — men pas på med at overvurdere dens betydning.

Vær forsigtig med, hvor meget du prioriterer den i forhold til alle andre sider. De har det ofte med at blive glemt i ræset om at optimere forsiden. Langt fra alle kunder ser overhovedet din forside. Sørg for, at alle shoppens landingssider viser sig fra sin bedst mulige side.

Se vores allesammens overhoved, Rasmus Høks, forklare nærmere her nedenfor.

2. Hvis du ikke allerede kender til PWA, så er det på tide

PWA står for Progressive Web Apps.

Det er en af de nyeste grene på e-handelstræet og tilbyder en række nye muligheder.

To af de mest markante er:

  • den lynhurtige loadhastighed
  • måden hvorpå PWA gør det muligt for brugere på mobil at loade en version af jeres webshop på stort set alle tidspunkter — også hvis de har dårlig eller ligefrem ingen forbindelse til internettet

Nysgerrig?

Så læs endelig mere på vores blogindlæg her

3. Hellere ingen chatfunktion end en dårlig chatfunktion

Nogle gange siger fædre noget klogt. Et af de bedste råd, min egen far har givet mig med på vejen, er, “Når du gør noget, så kan du ligeså gøre det ordentligt.”

Det kan godt være, det ikke rimer eller er et citat fra en gammel, død præsident, men det er ord, vi hos Høks lever efter.

Noget lavet dårligt er ofte værre, end hvis det slet ikke var lavet til at starte med. Det samme gælder for chatfunktionen til din webshop.

Hvis den faktisk er bemandet, så er det en glimrende idé. Men er den sløv, ikke bemandet eller kun aktiv hver anden tirsdag i pinsen mellem kl. 09 og 10, så kan det faktisk efterlade kunder med en dårlig smag i munden. 

4. Bullets i produktbeskrivelser

Dine produktbeskrivelser skal give kunder brugbare informationer, og jo mere overskueligt det kan gøres, jo bedre.

Det skal meget gerne kunne læses og forstås på kun få sekunder.

Når der er styr på den del, så kan du begynde at lege med design.

5. Dine USPer skal fortælle kunder, hvad de får ud af det

Hvorfor skal en kunde købe dit produkt?

De er rejst hele vejen fra deres sofa eller kontorstol og lige lukt ind i din webshop. Man skulle tro, det var den svære del — at få kunderne indenfor.

Men ofte er det sidste skridt det sværeste. Sørg derfor for, at dine USPer (Unique Selling Points) og eventuelle CTAer (calls to action) bedst muligt repræsenterer dine produkter og svarer på spørgsmålet: Hvorfor skal de købe dit produkt?

Vi har gode erfaringer med følgende. Stjæl endelig og justér eventuelt til din branche.

  •  “Bestil i dag — ha’ det på til brunch i morgen.”
  • “Køb inden kl. 14, og vi sender allerede i dag.”
  •  “Fuld tilfredshed eller pengene tilbage.”
  •  “Gratis levering over hele landet.”
  •  “Vi er nr. 2 på markedet. Vi yder en ekstra indsats.”
  • “Køb for kr. 130 mere og opnå gratis fragt til hele verden.”
  •  “Vi prismatcher på alle varer.”

6. Brug. Google. Shopping.

Blandt vores kunder der har integreret Google Shoppingfunktioner, er det ikke uhørt, vi ser en ROI helt op mod 20.

Det vil sige, for hver øre, de bruger, får de 20 tilbage.

Med andre ord, så svarer det til at få en spritny bil i bytte for din citybike.

Hvordan kan du sige nej til det? Hvis du ikke allerede gør dig i Google Shopping, så er det under alle omstændigheder kigget værd.

Udarbejd en funnel for dine produkter, og gå så i gang med at implementere. Hver dag uden Google Shopping integration er en dag, hvor du tjener mindre, end du kunne have tjent.

7. Få en killer søgefunktion

Webshoppens søgefunktion er værktøjet, kunder bruger, når de søger noget specifikt — men også når de søger mere bredt og/eller ikke helt ved, hvad de søger.

Derfor er det et forfærdeligt spild, hvis din søgefunktion ikke faciliterer alle de funktioner, der forventes.

Det vil sige, den skal kunne finde alle produkter og meget gerne sortere og fremvise alle relevante produkter på én gang.

Hertil skal den også være i stand til at søge blandt flere tusinde (eller millioner) af produkter og levere relevante resultater på brøkdelen af et sekund.

Elasticsearch og andre integrationer er glimrende redskaber til at speede shoppens søgefunktion op.

8. TrustPilot virker — det virker vildt godt

Du kan selv rose din egen service og produktkatalog, så meget du har lyst (og det skal du også til en vis grad).

Men så lidt som ét ord fra en upartisk kilde eller tidligere kunde er langt mere værd end tusind af dine egne.

Fordi kunder har langt mere grund til at tro på fremmede end på dig, når det er din webshop, vi taler om.

Udnyt det ved at imødekomme nye kunders skepsis og vis dem andre kunders bedømmelser, før de selv når at stille spørgsmålet:

Hvor godt kan jeg stole på den her shop?

9. Få lynhurtig caching med Redis og Varnish

Der er ingen vej udenom: Kongen over alle i webshopping regi er hastighed.

Jo hurtigere loadhastighed på din webshop, jo bedre rangering i søgeresultatet, jo bedre brugertilfredshed, jo højere konverteringsrate, jo højere ROI, jo stærkere virksomhed.

Hvis du har bekymringer vedrørende din webshops hastighed, kræver det oftest hjælper fra eksperter (psst, vi hjælper gerne).

Men der er også ting, du selv kan gøre.

Én af dem er optimering af caching procedurer med værktøjer såsom Redis og Varnish, der kan øge din webshops hastighed med en faktor på helt op til x1000.

Op til 1000 gange hurtigere? Virkelig? Ja, virkelig.

Med andre ord, så kan selv en sløv webshop med mange tusind produktsider blive optimeret, så alle sider loader på brøkdelen af et sekund.

Der er masser at komme i gå i sving med.

Og hvis du på noget tidspunkt savner vejledning (eller en helt ny webshop), er du mere end velkommen til at kontakte os.

10. Fremhæv de mest populære produkter

Sørg for automatisk fremvisning af de mest populære produkter indenfor enhver kategori.

Din webshop er din virksomheds ansigt udadtil og derfor ofte det første, nye kunder møder.

Gør et godt førstehåndsindtryk med dine bedste varer først.

OBS: Det er ikke en funktion, Magento tilbyder som standard. Find derfor et godt plugin eller få fat i nogle eksperter, der kan hjælpe dig med det.

11. Udnyt struktureret data

Strukturet data er HTML-kode, der placeres i din hjemmesides kildekode.

Den gør det muligt for dig at vise alt fra anmeldelser til lagerholdning og priser ude i selve søgeresultatet.

Struktureret data er organiseret på en sådan måde, at søgemaskiner er specielt gode til at tolke den givne information og vise den til søgere.

Det giver dig mere plads rent pixelmæssigt i søgeresultatet og opfordrer samtidig kunder bedre til at trykke sig ind til din side.

12. Brug attributter — aldrig fritekstfeltet

Attributter er det, der gør dine produkter søgbare i shoppen.

Men endnu vigtigere end det, så giver attributter kunder mulighed for at danne sig et overblik over netop de produkter i dit sortiment med de nøjagtige specifikationer, de søger.

Med korrekt opsatte attributter kan dine kunder indtaste noget så specifikt som en sort V-neck t-shirt fra enten mærket Diesel eller Vero Moda — og under et sekund senere har de en liste over alle relevante produkter i hele dit katalog, uanset størrelse.

13. Dine kategoritekster er dine virtuelle ekspedienter

Nogle gange mangler en ellers købsklar kunde bare lige det sidste lille puf, før de lægger en vare i kurven.

Det er her, en velskrevet kategorisidetekst kan være netop det skub. Du kender det måske selv.

Du står nede i en butik og har set dig lun på en vare. Men du har lige et hurtigt spørgsmål om varen. Eller måske du står og overvejer to forskellige mærker eller prisklasser. Hvad end der holder dig tilbage, så ender du sandsynligvis med at spørge en ekspedient til råds.

Hér er det, at din kategoritekst gerne skal gå ind og fungere som den ekspedient. Og så er det endda også god SEO.

Hvis du vil høre lidt mere om mulighederne med kategoritekster og se et par eksempler, er du velkommen at læse mere i vores indlæg her om, hvordan du øger omsætningen med gode kategorisider.

14. Gør lidt ekstra ud af ordrebekræftelsen

Det kræver ikke en stor indsat at gøre lidt ekstra ud af den ordrebekræftelse, der vil blive set af tusinder og tusinder af dine kunder.

Du kan nemlig komme langt med bare en lille smule mere personlighed end en standard ordrebekræftelse.

Søg eventuelt inspiration i Trendhims ordrebekræftelse, der roser deres kunders shoppingevner.

Eller FotoSjovs ordrebekræftelse, der lægger vægt på, hvor meget ordren betyder for dem.

Udarbejd en ordrebekræftelse, der stemmer overens med dit brand og huskes bedre af kunder.

15. En cookie pop-up behøver ikke være kedelig

Det er uundgåeligt mere personligt at shoppe i en fysisk butik end på nettet.

Af den grund er det blandt andet vigtigt at udnytte alle de muligheder, du har for at skabe en mere menneskelig relation til kunden.

En mere personlig cookie pop-up er en glimrende chance for positivt at overraske dine nye kunder.

Udover de lovmæssige nødvendigheder, betragt det som den hilsen, dine kunder ellers normalt ville få, hvis de gik ind i din fysiske butik.

16. Optimér produktbilleder

Komprimering og korrekt skalering af produktbilleder er kritisk i forhold til både webshoppens hastighed og SEO.

Jo mere billederne fylder, jo længere tid tager de at loade, og jo dårligere rangerer Google og de andre søgemaskiner din webshop.

Især når du har en webshop med mange produkter og mange billeder.

Det kan have katastrofale konsekvenser for din forretning. Sørg derfor at have styr på optimeringen af billeder.

Hvis du er sulten efter mere, kan du med fordel dykke ned i den her ultimative guide til produktbilleder.

17. Brug kontekstafhængige kategorier

Der findes for eksempel ikke bare rødvin, hvidvin og champagne. Ej hellere findes der kun vin fra Chile, Alsace og Australien.

Det kan meget vel være, at vinkendere kategoriserer vinen på den måde. Men det stemmer ikke altid overens med, hvordan dine kunder kategoriserer vin og produkter generelt.

De fleste af dine kunder er med sandsynlighed ikke eksperter. Og uanset om du sælger vin eller noget helt andet, er det vigtigt, du sælger det til dem på den måde, de bedst forstår det.

For eksempel kan det være en god idé med kategorier såsom ‘vin til fisk’, ‘vin til nytår’, ‘vin til varm mad’, ‘bedste vin i gave’ og så videre.

Andre eksempler på kontekstafhængige kategorier kunne være:

‘Familiebiler’ og ‘små biler’ fremfor enten bilmærker eller ‘stationcar’ og ‘hatchback’

‘Voksenspil’ og ‘børnespil’ fremfor ‘strategispil’ og ‘kortspil

‘Gaming PC’ og ‘arbejds PC’ fremfor ‘Acer’ og ‘Lenovo’

Tænk med andre ord i kategorier, der tager udgangspunkt i kunders egen form for kategorisering. Hvilken inddeling hjælper dem bedst til at finde det, som de søger?

Se eventuelt mere i vores video om kategorityper her nedenfor.

18. Hold al produktdata samlet i ét system med PIM

Det står for Product Information Management, og det gør præcis som lovet.

Et PIM system fungerer som dit produktkatalog på tværs af forretningen, hvor det samtidig tilbyder en lang række tilpasningsmuligheder.

Det sikrer, at der aldrig er uoverensstemmelser i produktdataen, der altid vil være den samme uanset salgskanal.

Nogle af de primære fordele, PIM giver, er:

  • Det forkromede overblik over jeres produktkatalog
  • Gnidningsfri tilføjelse og/eller ændring af produktinformationer
  • Nem administration af produkter på tværs af sproglag
  • Problemfri tilføjelse og fjernelse nye produkter via import-/eksportfunktioner
  • Det bedste udgangspunkt for sener at opsætte integrationer til både interne og eksterne systemer

19. Vælg den rigtige hosting løsning

Mulighederne er mange — delt hosting, cloud hosting, VPS hosting, dedikeret hosting.

For alle ambitiøse webshops er en dedikeret hosting- og serverløsning absolut den bedste løsning.

Det er også den løsning, vi anbefaler langt de fleste af vores kunder.

Med en dedikeret server er din webshops hastighed ikke begrænset af andre siders brug af samme server.

Hertil afhænger din sikkerhed heller ikke af andres sikkerhedsforanstaltninger (eller mangel derpå).

Læs eventuelt mere om vores egen Magento hosting løsning her.

Bedømmelse: 5.0/5. Fra 3 stemmer
Vent venligst...