Søgning i Magento – mister du også omsætning på en dårlig søgefunktion?

Magento er på mange måder et utrolig godt webshop-system, der håndterer selv de mest avancerede webshop-funktionaliteter ‘ud-af-boksen’.
Der er dog især ét sted, vi ikke synes, den gør dens arbejde godt nok – nemlig søgningen.

Undersøgelser viser, at op mod 30% af kunderne på en webshop bruger søgefunktionen som det første, når de tilgår en webshop. Herfra forventer brugeren at finde hvad de søger efter – uden spørgsmål. Yderligere er selvsamme 30% i langt højere grad købeklar – da deres søgninger ofte er helt specifikt på et produkt, De efterspørger – derfor er det essentielt, de kan finde nøjagtig det produkt.

Lad os tage et eksempel fra den fysiske verden og hvordan vi 9 ud af 10 gange vil håndtere situationen her:

  • I går ind i en fysisk butik, og ved på forhånd, at I er på udkig efter en grå trøje.
  • I kan umiddelbart ikke finde trøjen, og vælger derfor at lede efter en ekspedient
  • Ekspedienten er dog desværre ikke til at finde, og I mister tålmodigheden og går ud for at finde en anden butik.

Vores pointe er, at selvsamme scenarie opstår på en webshop. Jeres kunder leder efter et produkt – finder de det ikke, er der ingen at spørge, og de går efterfølgende “ud af butikken” for at købe det et andet sted. Dette vil vi lave om på. Jeres søgning er ét meget vigtigt værktøj (hvis ikke dét vigtigste) på jeres Magento webshop.

For at få en Magento webshop med en god søgning, stiller det krav både til teknikken bag og til jeres produkter. Vi vil gøre vores bedste for at komme hele vejen rundt, så I kan blive klogere på, hvordan I skal forholde jer til emnet.

Generelt om søgning i Magento

Hvad er problemstillingen ved de fleste ‘normale’ søgninger?
Søge-funktionen på de fleste hjemmesider/webshops er i vores verden en sjov størrelse. De fleste sider har en standard søgefunktion, der kommer med de fleste gængse CMS-systemer, der ofte aldrig bliver brugt, og hvis de gør, så er det ofte, at resultaterne ikke stemmer overens med hvad der bliver søgt på.

Værdien for kunden ved at bruge søgningen, er derfor tæt på ikke-eksisterende og kan være frustrerende, hvis de prøver at lede efter et specifikt produkt på en webshop med +1000 produkter. Det ærgerlige er, at I måske har produktet, de leder efter?

Hvorfor er en god søgefunktion vigtig for din webshop?

Der er mange grunde til, at en god søgefunktion på din webshop er utrolig vigtig for dig og din forretning. En god søgning vil øge din webshops konvertering og dermed din omsætning, udover naturligvis at bidrage positivt til brugeroplevelsen.

Derfor har vi samlet de 4 vigtigste argumenter, som vi mener, at en webshop-ejer 10/10 er gange interesseret i at kunne tilbyde deres kunder:

  1. At dine kunder nemt og meget hurtigt kan finde de produkter, De søger efter (Før de finder produktet hos en konkurrent)
  2. At søgningen udelukkende viser det bedste match på baggrund af, hvad kunden har søgt på.
  3. At søgningen kan søge søge “bredt”
    Kort eksempel:
    Har din webshop et produkt ved navn:
    “Super Computer, 16GB RAM, Intel i7 processor – perfekt til studie”,
    ønsker I også, at computeren findes ved en søgning på “Studie computer” eller “computer studie”
  4. At din søgning tager højde for, at der kan være stavefejl/flertal/synonymer, men alligevel viser de forventede produkter for kunden.

Hvad er forudsætningen for en god søgning?

En god søgning skal tage højde for al information (information som du som webshop-ejer i Magento kan være med til at bestemme), du har på dine produkter og returnere det bedste resultat hurtigt.
En søgning kan (desværre) ikke trylle, så for at sikre, at en kunde kan finde dit produkt på et eller flere søgeord, du finder relevant, er det derfor vigtigt, at disse søgeord er tilgængelig i enten navnet, beskrivelsen, produkt-detaljer mv.

Så hvad mener vi, at en forudsætningen for en god søgning – vi har samlet nogle af punkterne her:

  • Skal vise resultaterne i takt med kunden skriver (autocomplete)
  • Hurtig søgning – der må maksimalt gå 0,1-2 sekunder (afhængig af kataloget størrelse), før resultater vises.
  • Skal forstå stavefejl – Skriver en kunde “compuer” / “omputer” mv.i stedet for “computer”, skal denne simple fejl ikke forårsage, at kunden ikke får vist sine resultater.
  • Logisk forståelse – “Og” vs. “Eller”

Og vs. Eller – uddybning

“Og” (and): Resultaterne vil indsnævres på baggrund af kundens indtastning.
Helt grundlæggende betyder det, at hvis kundens første indtastning har været “Computer”, men efterfølgende har udvidet dette til “Computer studie” – vil søgningen nu returnere resultater, hvor “Computer og studie” er inkluderet.
Denne logik er som 9/10 gange kundens foretrukne, idet de mest relevante resultater findes her.

“Eller” (And): Hvor “Og-logikken” fortæller at begge søgetermer skal være inkluderet i resultaterne, gør “Eller”, at det kun er nødvendigt, at ét af søgeorderne er til stede i de viste resultater.

Derfor vil en søgning på “Computer studie” – nu returnerer både:

  • Produkter indeholdende ordet “computer”
  • Produkter indeholdende ordet “studie”
  • Produkter indeholdende både computer og studie

Modsat “Og-logikken” skydes der her med “spredehagl”, og du lader søgningen returnere alle resultater på baggrund áf ét blot ét af de valgte søgeord.

Hvordan jeg som webshop-ejer selv optimere mine produkter, så de kan findes i søgningen?

Udfyld jeres produkter med al relevant information (Og tænk gerne ud af boksen, hvis I tænker, at jeres produkt kan findes på findes på mere overordnede søgeord)

Eksempel:
I sælger fleecetrøjer, som tilfældigvis også er god til bjergbestigning: Inkluder derfor ordet “Bjergbestigning” i enten beskrivelsen, som en produktegenskab eller opret en specifik kategori til “bjergbestigning”, hvor I ligger alle jeres relevante produkter, der kan bruges hertil.

Søg inspiration fra de større danske webshops til, hvilke produktdetaljer – og hvilke informationer, der er nødvendig for at et produkt efterfølgende kan findes nemt i søgningen (Vi er selv ret tosset med Zalando – så i kan med fordel starte her)

Magento’s egen søgning – Hvorfor er dette ikke det rigtige valg for mig?

Vi ser en del gode grunde til, at I ikke skal vælge Magento’s standard søgning til din Magento webshop, hvis du ønsker at give dine kunder en god oplevelse på hjemmesiden og komme udover, at søgningen blot står ubrugt tilbage på din webshop.

Magento’s søgning kan godt manuelt indstilles til at imødekomme meget få af de funktionaliteter, som er blevet beskrevet indtil nu – desværre er denne opgave umulig at gennemføre, medmindre du ikke har lyst til at bruge tid på andet.

Så hvad gør hvad Magento’s søgning “ud af boksen” – og hvad kan indstilles manuelt?

  • Søgning på eksakte match (Bemærk, at hvis dine produkter er indlæst med navnet “T-shirt” – men dine kunder søger på “Tshirt” eller “t-shirts” (flertal) – vil den ikke returnere resultater, da Magento søgningen ikke vil se dette som et eksakt match.
  • Manuel oprettelse af synonymer: På baggrund af pkt. 1, kan I manuelt gå ind og indsætte alle tænkelige synonymer, som jeres produkter også skal findes på. Altså vil I kunne indsætte synonymerne “tshirt”, “tshirts”, “t-shirts” osv. (Ja, vi behøves vel næsten ikke forklare opgavens omfang med et katalog med bare +100 forskellige produkter)
  • Søge på dele af ord
    Magento starter dens “søgning” med at sammenligne kundens første indtastning med produktet første bogstav. På baggrund af vores “T-shirt” eksempel, vil en kundesøgning på “T-shi” – returnerer alle “T-shirt”, da der er et eksakt match mellem søgningen og 3 de første bogstaver.
  • Vælg hvad der skal være søgbar – og hvilken vægt, denne skal have i søgningen
    Magento arbejder med “produkt-attributter” (Også kaldet “Produkt egenskaber).

    • De mest almindelige produkt-attributter er: Pris, produktbeskrivelse, kortbeskrivelse.
    • Attributter kan som standard sættes til “søgbar” eller “Ikke-søgbar”
    • Søgevægt: Hvis en attribut er sat til søgbar, kan attributten efterfølgende “vægtes” i intervallet 1-10 (10 er højst), som den vil prioritere søgningen på baggrund af. (Læs mere om dette her)

Hvad kan Magento så ikke?

  • Forståelse for synonymer uden manuel oprettelse
  • Vise resultater på kun et del af et ord.
  • Auto-complete funktion med produktbillede.
  • Ændre logikken bag søgningen (“Og” / “Eller”)
  • Søgning på “termer” “eksempelvis “Computer til studie”

Overordnet konklusion:

Søgningen er meget ‘statisk’ bygget op tillader ingen fleksibilitet, medmindre du indvier en stor del af din tid til at optimere den manuelt. Optimeringen er tilmed kun til en vis grænse og vil fra vores synspunkt aldrig rigtig kom til at være den store ‘game-changer’ på din webshop.
Fra vores synspunkt lader det til, at Magento har udviklet søgefunktionen for blot at kunne “vinge den af” som en af deres mange funktionaliteter.

Den rigtig gode nyhed er heldigvis, at Magento er verdens største webshop-system, hvor utallige udviklings-huse rundt omkring i verden hele tiden prøver at udvikle nye funktionaliteter til Magento for at forbedre det.

Her i blandt er der et hav af forskellige søgemoduler, som I kan bruge for at komme jeres perfekte Magento Søgning på din webshop.

Vi vil komme med vores anbefalinger – som I frit kan tage med, når I skal snakke søgning med jeres bureau.

OPTIMER DIN SØGNING

Som hurtigt nævnt ovenfor, findes der et utal af forskellige søge-udvidelser til din Magento-webshop. Vi vil gerne spare dig for besværet med at skulle tage stilling til dem alle – og dele ud af vores erfaringer, så I i stedet kan bruge tiden på at udvikle jeres forretning og få flere kunder i biksen.

Elastic Search (Wyomind-extension til Magento)

I vores iver efter at finde den den mest optimale og bedste søgning for vores kunder til deres Magento Webshop stoppede vi (meget tilfredse) op efter at have afprøvet Elastic Search.

Elastic Search er i sig selv ikke en udvidelse, men en “open-source” søge-motor (database), der udelukkende er kommet til verden for én ting – nemlig at levere dine søgeresultater på utrolig kort tid og udelukkende vise det bedste match ud fra dine søgetermer.

Elastic Search indexerer (læser og gemmer) alt indhold på i den ‘egen motor’. Når en kunde søger på din Magento Webshop, søger den nu i Elasticsearch-motoren, som arbejder langt hurtigere end Magento’s egen database – Og derfor får kunderne hurtigere svar tilbage på deres søgning.

Men hvorfor fungerer Elastic search bedre end en standard søgning?
Der er en del forklaringer på dét spørgsmål. For ikke at gøre jer alt for rundtossede med alverdens tekniske forklaringer bag måden den du kan sætte den til at indeksere din data på og modulere efter dit specifikke behov, vil vi stedet fokusere på, hvor den er bedre.
Til de nysgerrige, kan I læse lidt mere om det her

  • HURTIG autocomplete: Finder produkter på under 0,2 sekunder (Testet på produktkatalog på > 100.000 produkter)
  • Håndterer Æ,Ø og Å uden problemer via ‘en danske ordbog’ (libstemmer)
  • Flertals betegnelser, stavefejl, deling af ord vil stadig vise relevante resultater.
  • Og/Eller logik
  • HURTIGERE hjemmeside: Din Magento webshop vil vise dine produktkategorier endnu hurtigere ved brug af elasticsearch = Hurtigere side for dine kunder.
  • Statistik (Kibana): Med Elasticsearch kan tilmed opsættes Kibana, som viser dig alle dine indekserede produkter og som du kan benytte til at holde overskueligheden. Se demo over Kibana her

Har det fanget din interesse?

Vi er altid interesseret i at snakke med jer om jeres Magento-løsning og komme med forslag til forbedringer, både ift. til omtalte Magento-søgning, men naturligvis også andre konverterings-forbedringer.

Har I lyst til at læse lidt mere om, kan I læse om os her

Rating: 1.0/5. From 1 vote.
Please wait...