Produktdata og automatisering

Produktdata er grundlaget for enhver succesfuld webshop. Vores e-commerce konsulenter hjælper jer med produktdata fra A til Z.

Derfor er produktdata afgørende

I modsætning til den fysiske butik, er der ikke nogen ekspedient at spørge, så relevant og fyldig produktdata kan være forskellen på om kunden i sidste ende køber et produkt eller forlader jeres webshop uden.

Selvom ordet data i sig selv kan lyde en anelse kedeligt, er det alfa og omega for at få succes med jeres e-commerce platform.

Data på jeres webshop har det formål at berige jeres produkter med al relevant information, der er omkring dem. Information, der til sidst skal hjælpe kunden med at finde det produkt, de efterspørger.

Lad os hjælpe

Kontakt os gerne i dag og lad os sammen finde en brugbar proces for strukturering af jeres produktdata.

Data giver mulighed for filtrering og søgefunktion

Når I ser en webshop, der både har en smart produktfiltrering, en kick-ass søgefunktion, hvor I kan søge på alt fra en mindre specifikation til produktets navn, er det den strukturerede data, der gør det muligt.

Data-strukturering:

Strukturering af data er lige så vigtig som data selv. Det gælder om, at pakke sin data ind i relevante data-kasser. Datakvaliteten afgøres i høj grad af, hvorfor individuel din data er bygget op.

Vi ser ofte 2 typer af webshops:

  • Webshops der udfylder ALT produkttekst i beskrivelsesfeltet (Ikke struktureret – og IKKE anbefales)
  • Webshops der har opdelt deres produktdata i data-kasser, som eksempelvis: “Farve”, “Størrelse”, “Materiale” mv. (struktureret)

Struktureret data er nødvendig for Google, Amazon og andre platforme

Data-kasserne er det, der i sidste ende gør, at I har mulighed for at opsætte brugervenlige filtreringer og opsætte jeres onpage-søgning til præcis det, I ønsker jeres kunder skal kunne finde jeres produkter på. De er I stor grad med til at skabe en forbedret kunderejse gennem jeres webshop.

Data-kasserne er ligeledes vigtigt, når I skal have genereret feeds til eksempelvis Facebook Catalog, Google Merchant eller Amazon’s platform, som alle kun tager imod individuel, struktureret data.

Spar tid med data-automatisering

Ved større produktkataloger er det tidskrævende, at holde sine produkter opdaterede med nyeste data, hvis ikke man har automatiseret sine data-processer.

I får med stor sandsynlig jeres data direkte fra forskellige leverandører, der alle fremsender det på hver deres måde, i hvert deres format, og I forskellig kvalitet. Det sætter store krav (læs: tid) for de ansatte, der står for produktoprettelsen i jeres system.

Løsningen på dette problem er data-automatisering.

Et flow af en automatisering kunne se ud som følgende:

  • Modtagelse af data fra leverandør ->
  • Import og mapping af data til NAV/PIM-system ->
  • Eksport af opdateret data fra NAV/PIM til jeres webshop.

Automatisering af dine data sætter dog krav til både dataens ophav, og systemet det efterfølgende skal ind i. Dataen er aldrig bedre, end hvad I gør den til.

PIM (Product information management) – Saml dine produktdata ét sted og opnå mange fordele.

Har I på nuværende tidspunkt ikke dine produktdata centraliseret i ét samlet system, vil vi anbefale jer at kigge den vej. Ved at gøre brug af et PIM-system, bliver dette jeres nye produktkatalog (product information management) på tværs af jeres virksomhed. PIM-systemet kan føde et utal af forskellige kanaler med udvalgt information alt efter den enkelte virksomheds behov. Ved at benytte PIM-systemet sikrer I ensartet produktdata hele vejen rundt i jeres salgskanal, om det er direkte til jeres webshop, jeres forhandlere eller andre interessenter.

Vi ser mange fordele ved brug af et PIM-system, men dens primære fordele er:

  • Give jer det bedst mulige overblik over jeres produktkatalog fra ét sted.
  • Gøre det let for jer at tilføje/ændre produktinformationer
  • Gøre det nemt at administrere jeres produkter på tværs af forskellige sproglag
  • Gøre det nemt for jer via import/eksport-funktioner at tilføje nye produkter fra jeres leverandører.
  • Give jer det bedst mulige udgangspunkt for at kunne opsætte integrationer til eksterne systemer og interne-systemer.