Hvad er et PIM-system? Og bør jeres webshop have et?


Hvad er et PIM-system?

PIM står for Product Information Management.

Den mest kritiske opgave et PIM-system kan løse for dig som webshop-ejer, er at samle al jeres produktinformation, og uddelegere den til relevante salgskanaler – herunder jeres webshop.

Destinationer som PIM kan sende produktinformation til, omfatter:

• Webshop/website
• ERP
• PriceRunner, Amazon, e-Bay, andre markedspladser
• Printede kataloger
• Brochurer
• Datablade

Et PIM-system er i sig selv et ekstremt stærkt værktøj til håndtering og oprettelse af produktinformation, men der hvor værdien af et PIM virkelig kan mærkes, er gennem integration med eksterne systemer.

Når det så er sagt, er fordelene ved at have et PIM-system i sig selv mange – og vil kunne gavne alle enkeltdele af jeres virksomhed og organisation.


PIM sparer tid og bekymringer

Når al produktinformation som offentliggøres på din virksomheds kanaler, er samlet ét sted, betyder det at informationen er mere troværdig og stort set garanteret at være korrekt, fordi den altid kommer fra samme sted.

Samtidig kan det give mere effektiv (læs: tidsbesparende) behandling af intern data og produktinformation, og facilitere bedre kommunikation mellem afdelinger, teams og relevante tredjeparter.

En mindre åbenlys men meget målbar fordel ved et PIM-system, som håndterer hele forretningens produktdata, er de bekymringer, det fjerner fra flere niveauer af din forretning.

Det gælder både på det administrative plan, hvor det minimerer risikoen for menneskelige fejl og giver dine medarbejdere tid til mere værdiskabende opgaver end rugbrødsarbejde i Excel-ark.

På det marketing- og salgsmæssige plan vil din marketingafdeling aldrig sidde fast med forældede produktdata. Dine salgs- og marketingmedarbejdere behøver heller ikke kontakte lageret for at finde specifik produktinformation – PIM sikrer, at de altid har relevant information.

Og når det kommer til kundeservice- og brugervenlighed, øger PIM brugervenligheden ved at sikre korrekt og kontinuerlig indtastning, overførsel og opdatering af produktdata.

Kundeservice og teknisk support får nemmere ved at hjælpe kunder med eventuelle forespørgsler eller problemer, fordi de kan være sikre på, at de alle ser den samme information og kan stole på, at oplysningerne er korrekte – uanset om det drejer sig om størrelse, pris, farve eller andre detaljer og egenskaber.


Workflows og automatiseringer

I forlængelse af de muligheder for overblik, som et velintegreret PIM-system giver, er det også muligt at integrere funktioner, der faciliterer justérbare workflows. Det vil sige automatiserede processer, som letter arbejdet for dine medarbejdere.

Det kræver noget kodning, men via et PIM-systems API (Application Programming Interface) er der mulighed for at opbygge funktioner, som f.eks. automatisk kan importere/eksportere produkter efter en fast tidsplan eller oprette produkter i PIM ud fra en leverandørs online data-fil, når den opdateres. De produkter kan så eksporteres til eksempelvis din webshop og automatisk oprettes som nye produkter.

Ovenstående er blot et enkelt eksempel. Faktisk er det kun fantasien der sætter grænser her – hvis det kan tænkes, kan det udvikles.


Har I brug for et PIM-system?

Ethvert PIM-systems brugbarhed og nødvendighed hænger unægtelig sammen med jeres webshops og forretnings generelle krav til nøjagtig gengivelse og distribuering af produktdata.

Det vil sige at I skal overveje et PIM-system hvis:

  • Manuel indtastning og kopiering af produktinformationer er ved at være for dyrt.
  • Risikoen for fejlindtastning er for høj.
  • Omkostningerne ved fejlindtastning er for kostbar.
  • Funktionerne i jeres ERP-system er utilstrækkelige.
  • Rugbrødsarbejdet dræner medarbejderes moral eller stjæler tid fra mere vigtige opgaver.
  • I sælger produkter og/eller services på forskellige markeder og/eller sprog.
  • I markedsfører jeres produkter og/eller services på forskellige markeder og/eller sprog.
  • Din virksomheds produktdata er særdeles komplekst og tidskrævende at håndtere
  • I har et stigende behov for at selektere og overføre produktdata til flere forskellige kanaler.


Hvilket PIM-system skal du vælge til din webshop?

Hos Høks er vi eksperter indenfor alle former for PIM, hvilke muligheder de forskellige systemer tilbyder din webshop og hvilke faktorer, det er vigtigt at have in mente i netop din webshops individuelle situation.

For at hjælpe dig med at danne dig et samlet overblik, har vi her udarbejdet en liste over nogle andre af de stærkeste PIM-systemer på markedet og deres individuelle styrker.


I Høks anbefaler vi typisk Akeneo. Det er der flere gode grunde til, men hovedsageligt fordi:

  • Det er brugervenligt.
  • Det er hurtigt.
  • Det kan håndtere store mængder kompleks data.
  • Det har stor udbredelse.
  • Det opdateres jævnligt.
  • Det har gode muligheder for videreudvikling og integration.

Akeneo er uden tvivl en af de mest populære PIM-løsninger på markedet, og det var oprindeligt udviklet med det formål, at det skulle håndtere ekstra store mængder produktinformationer.

Det kan håndtere et ekstremt stort antal (som i flere hundredtusindvis) SKU’er/varenumre, utallige attributter og egenskabstyper samt et tilnærmelsesvis uendeligt antal billeder, beskrivelser, relationer og meget andet.

Det et samtidig et meget alsidigt PIM-system som bygger solidt på PIMs grundkoncept: håndtering af data.

Slutteligt er implementering og videreudvikling af Akeneo også en af vores egne spidskompetencer — og et af de systemer, som vi har stor erfaring med.


Plytix er den danske spiller på PIM-markedet. Det er udviklet af en tidligere project lead hos Google, og den ekspertise og fokus på brugervenlighed skinner igennem i Plytix PIM som produkt og som værktøj.

De promoverer sig selv som det PIM-system over alle, der bare simpelthen virker, og de er på mange måder et mindre PIM-system end konkurrenterne men samtidig også mere smidigt og lettere at komme i gang med.

Herudover tilbyder de en form for all-in-one løsning, der samtidig lover ikke at pifte luften ud af din pengepung.

Det har selvfølgelig sine fordele.

En af de største er (i forlængelse af deres fokus på brugervenlighed), at det overordnede design er ganske ligetil og nemt at sætte sig ind i.

Det vil sige, det typisk er hurtigt at sætte medarbejdere ind i systemet og få værdi ud af værktøjet straks.

Derfor er Plytix sammen med Akeneo det andet af de to PIM-systemer, vi oftest anbefaler til vores Magento kunder.

Perfion tilbyder naturligvis alle standardfunktioner, som andre PIM-systemer gør, men hvor deres fokus måske er lidt mere marketingbaseret.

Derfor tilbyder de også forskellige muligheder indenfor facilitering af marketing-, merchandising- og salgsinitiativer.

Herudover er Perfion også ekstra nemt at integrere blandt en lang række andre IT systemer, hvilket betyder, du og dine medarbejdere gnidningsfrit kan eksportere data til Office, Sharepoint, InDesign og andre programmer.

Det gør Perfion ekstra specialiseret til blandt andet virksomheder og webshops med komplekse strukturer og salg på forskellige kanaler.



inRiver gør det muligt at dele produktinformationer til stort set alle platforme, du kan komme i tanker om. Det inkluderer mobile enheder, e-commerce, kataloger, in-store systemer og meget mere.

I praktisk forstand vil det sige, at det for eksempel er muligt at eksportere online informationer såsom kundeanbefalinger, kommentarer og anden kundeaktivitet online og bruge det i jeres fysiske butikker, hvis I har sådan nogle.

Derfor er inRiver en løsning, der ofte er specielt interessant for både B2B og B2C webshops — især hvis I sælger produkter på tværs af flere forskellige kanaler.

Nogle af de mere custom tilbud, de tilbyder, er blandt andet rige muligheder for extensions til især Magento webshops samt opgraderede søgemuligheder til shoppen.


Salsify markerer sig specielt ved deres cloud-baserede PIM, som giver mulighed for alle medarbejdere på tværs af virksomheden få adgang til den samme data i real-time. Det er specielt brugbart for internationale virksomheder.

Det vil sige, de tilbyder noget nær uendeligt mange samtidige brugere, oprettelse af workflows, diverse kanaler og opbevaring af data.

Salsify kan også ekstra nemt integreres med alle de største ERP programmer, DAM (Digital Asset Management) og e-handel platforme. Og herudover gør den cloud-baserede løsning det tilnærmelsesvis nemt at eskalere.

Derfor kan Salsify være interessant for virksomheder og webshops med mange medarbejdere, der samarbejder i store hold.

Oracle bryster sig især med deres ekstra funktioner til at sørge for, virksomheder overholder eventuelle industriregulativer.

Med andre ord hjælper de med at sikre, at al den data, der er opbevaret i et Oracle PIM-system overholder forskellige lovmæssige regulativer og andre standarder.

Det inkluderer blandt andet muligheder for at sende sikrede filer til partnere og medarbejdere.

Oracle er dog hovedsageligt udviklet til B2C webshops, og selvom det er en af de mest anvendte PIM-systemer i verden, så er det vigtigt, I er sikre på, hvad I forventer at få ud af det, før I springer I med begge ben.

Med SAP Hybris får I mulighed for at se al produkt- og kundeinfo i et enkelt view, hvor Hybris samler info fra både interne og eksterne datakilder.

Herudover tillader det også muligheder for integrering med brugergeneret indhold, hvilket ellers er en forholdsvis sjælden funktion at have indbygget i sin PIM løsning. En indbygget søgefunktion er for eksempel også inkluderet.

De indbyggede funktioner er på flere måder Hybris største fordel og deres største ulempe, eftersom de funktioner kan fungere som en kæphest for fremtidig videreudvikling af jeres funktioner.

Formålet er at tilbyde flere funktioner og sænke det arbejde, I selv skal sørge for i opstartningsfasen. Dette er selvfølgelig værd at overveje.

Men med en løsning fra Høks får I vores egne Magento og PIM eksperter, der både bedre og hurtigere kan implementere mere custom-made løsninger, der passer perfekt til netop jeres webshop.


Hvorfor implementere PIM?

Et PIM-system gør alting så meget nemmere.

Så simpelt kan det siges.

Udover ovennævnte forretningsmæssige, administrative og operationelle fordele, så er klart den mest åbenlyse fordel, at PIM gør arbejdet nemmere for stort set alle involveret — kunder såvel som medarbejdere, samarbejdspartnere og dig selv.

Produktinformationer er kritiske elementer i enhver form for salg — online og offline. Men alt fra indtastning til opdatering og eventuel sletning, er møjsommeligt, tidskrævende og ikke mindst kedeligt arbejde.

Her kan et velintegreret moderne PIM-system klare alt det møjsommelige, tidskrævende, kedelige arbejde for dig og din virksomhed.

Det er rent og skært den bedste grund til at få et PIM-system.


Hvilken værdi får du ud af dit PIM-system?

I mere overordnet forstand er et PIM-system med til at skabe værdi hovedsageligt på to områder:

  • Det styrker din forretnings indsats i forhold til marketing og salg ved at give dig og dine medarbejdere bedre og mere nøjagtig information, der samtidig altid ligger klar.
  • Det optimerer tæt på alle interne arbejdsgange og processer

En stor del af årsagen bag, at et PIM-system kan have så radikal en værdi for din virksomhed og/eller webshop, er måden hvorpå vi kan integrere det med stort set alle andre driftsnødvendige systemer i virksomheden.

Med andre ord, så fungerer PIM lidt som et spindelvæv, der ligger i kernen af jeres interne systemer, med strenge ud til hvert enkelt system, det skal samarbejde med.

Det inkluderer blandt andet:

  • Webshop
  • Katalog
  • CMS
  • Datablad
  • Brochure
  • Virtuel showcase

PIM-systemets funktioner opererer således som lager for al produktinformation og dirigent for hvor den information skal uddeles. Det er kilden til jeres ERP, PLM (Product LIfecycle Management) og leverandørdata, der samtidig også automatisk viderefører relevant information til ovennævnte kanaler.

Derfor er værdien, som et PIM-system skaber, stort set kun begrænset af to ting:

  • De funktioner, der er integreret (psst — dem sørger vi for)
  • Din virksomheds behov for automatisering af produktdatakontrol


PIM — også et marketingværktøj

Produktinformation er ikke bare en detalje, der skal være på plads — det udgør også ofte forskellen på et køb og en efterladt kurv.

Hvad din virksomhed fokuserer på B2B, B2C eller en blanding heraf, så er online handel og e-commerce i stor grad lig med forbrugere, der ønsker og forventer et vist informationsniveau.

Hvis I sælger tøj, er det en selvfølgelig, at størrelse, pris og andre kritiske informationer er let tilgængelige for kunder.

Uden dem er det ikke bare besværligt for dem at fuldende et køb; det er måske endda umuligt.

Men det er langt fra den eneste mulige problemstilling.

En vigtig del af kunders research før køb

Hvordan handler du for eksempel, når du skal købe noget online? Hvad er det første, du gør?

Vores kvalificerede bud er, du starter med en googlesøgning og åbner derefter mellem to og fire faner, hvorefter du skifter mellem at se på de muligheder, de forskellige webshops tilbyder.

Og her er produktinformationen en af de vigtigste faktorer.

Jo bedre og jo mere information, dine kunder har adgang til, og jo hurtigere de kan danne sig et overblik, jo større er chancerne for, at de vælger dit produkt eller service over dine konkurrenters.

Det er ikke sjældent, at du kun har ét sekund til at give potentielle kunder den information, de søger.

Og selvom fremgangsmåde er lidt en anden, når det kommer til B2B salg online, så er betydningen af korrekt, udførlig og overskuelig produktdata ikke mindre — om noget så er produktdata endnu mere vigtig i B2B salg end B2C, fordi kravene som indkøbere stiller til ethvert produkts specifikationer er som regel både højere og mere særprægede.

B2B indkøbere har generelt større krav til omfanget af produktinformation.

Med andre ord har PIM indflydelse på alle lag i kunders købsrejse, fra første søgning i researchfasen til valg af webshop, produkt og checkout.

Det vil sige, det er markant lettere at etablere og opdatere alle produktspecifikationer og dermed mere effektivt levere en bedre, mere udførlig beskrivelse af dine produkter til kunder, med nøjagtige specifikationer, relevant anden data og eventuelle medier såsom billeder, video, 3D skabeloner osv.

Derudover gør PIM det også langt nemmere at tilføje brugervenlige produktbeskrivelser sammen med de mere nørklede interne varenumre og anden data, dit ERP system måske leverer, som kunder desværre ikke altid kan bruge til helt så meget.

Svar på dine kunders spørgsmål, før de når at stille dem

E-commerce og online salg generelt, fra marketing til kundeservice, handler i stor grad om at forudsige kunders behov og besvare eventuelle spørgsmål de måtte have, før de selv når at stille dem.

Det gælder for alt fra din virksomheds produkter, deres kvalitet, leveringsomkostninger og eventuelle tilbudskampagner såvel som for deres individuelle produktspecifikationer.

Og det er her, at PIM virkelig gør en mærkbar forskel.

Fordi med et velintegreret PIM-system får du og dine medarbejdere ikke bare et centralt system, der automatiserer store dele af arbejdet med produktinformationer og opdatering; I får også et værktøj, der på mange måder faciliterer og effektiviserer fremgangsmåden på næsten alle niveauer af datahåndtering.


PIM er også god SEO

PIM tilbyder som nævnt funktioner såsom automatisk opdatering af produktdata, sikring af overensstemmende data på tværs af kanaler og platforme og ikke mindst de førnævnte muligheder for mere udførlige og brugerorienterede beskrivelser vedhæftet alle produkter.

Det er samtidig alle tre faktorer, der har forholdsvis stor indflydelse på din virksomheds og webshops SEO.

Ikke alene gør et bedre beskrevet produkt det nemmere for kunder at danne sig et overblik over deres muligheder; det gør det også lettere for søgemaskiner at forstå produktets indhold og formål.

Det er første skridt, når Google, Bing og de andre søgemaskiner bedømmer, hvor de skal rangere dine produktsider ude i søgeresultatet.

Det næste skridt er, at de skal rangere hver enkelt produktside med dine konkurrenters sammenlignelige produktsider.

Og her gælder i 99% af tilfældene: Jo mere information, jo bedre. Og hvis den information tilmed er til at stole på, så er du allerede godt på vej mod en topplacering.

Når I er en webshop eller anden e-commerceløsning, der håndterer flere hundred eller flere tusind (eller millioner) produkter, er det nærmest en umulig opgave at beskrive (og ikke mindst løbende opdatere) i detaljer hvert eneste produkt.

Med et PIM-system fra Høks bliver store dele af den opgave klaret for jer, fuldt ud integreret med jeres Magento CRM.

Det fører ikke bare til bedre placeringer ude i søgeresultatet og desuden flere potentielle kunder; det resulterer også ganske enkelt i større kunde- og brugertilfredshed.


Øget brugertilfredshed med PIM til Magento

Når al produktinformation stammer fra samme centrale system, betyder det også, at der er overensstemmelse mellem dataen på alle jeres forskellige platforme.

Det vil sige, at sælger I tøj, så er størrelsen på hvert enkelt produkt altid det samme, uanset hvilken platform eller salgskanal kunden ser produktet på.

Men endvidere betyder det også, at der ikke er forskel på måden, informationen bliver fremvist eller formateret. Med andre ord, hvis enhver kjoles størrelse bliver fremvist i samme format og ud fra samme data, er der også færre faldgruber at falde ned i.

Nogle af de faldgruber, PIM sænker risikoen for, er:

  • Brug af reklamationsret og varer sendt retur
    • Når kunder har mulighed for at foretage køb funderet på et bedre informeret grundlag, mindsker det også risikoen for fejlkøb og andre uønskede bestillinger.
  • Jo bedre informeret en kunde er, jo tryggere føles hele shoppingprocessen
    • Når en kunde skal bekymre sig mindre, om et givent produkt eller en vare har den fremviste farve, er den ønskede størrelse, findes på lager og så videre og så videre (fordi PIM-systemet sørger for at levere den information), er der mere overskud for kunden til at gøre det rigtige køb — og desuden overveje andre køb, vedkommende måske ellers ikke ville have.
  • Overensstemmelse i produktdata uanset platform medfører mere kontinuerlig brugeroplevelse på tværs af de platforme
    • Når en kunde ikke bliver bedt om at omstille sig fra den ene side til den anden (i forhold til især format og tilgængeligheden af produktdata), gør det hele processen mindre anstrengende, så handelen kan foretages mere smidigt og behageligt.

PIM hjælper her din webshop ved at bibeholde omnichannel brandinginitiativer på tværs af platforme og kanaler, så jeres overordnede brandingbudskab og ambitioner ikke bliver unødvendigt mudret.

Det er på ingen måde en opgave, som manuel opdatering eller et ERP system kan klare — de er simpelthen ikke designet til at håndtere, anvende og disseminere et datagrundlag på en tilstrækkelig fleksibel og brugerorienteret måde.


Nemmere og hurtigere adgang til produktspecifikationer — for kunder og medarbejdere

Den gængse arbejdsfremgang ser nogenlunde således ud:

  1. Der dumper et lead ind ad døren
  2. Sælger påbegynder indledende research
  3. Sælger kontakter marketingafdelingen og specifikt præsentationsmateriale
  4. Marketing tilføjer det til deres opgaveliste
  5. Marketing udarbejder præsentationsmaterialet i samarbejde med lagerafdelingen eller hvem der nu har overblik over diverse informationer
  6. Sælger modtager præsentationsmaterialet
  7. Sælger kontakter lead med det formål at demonstrere din virksomheds værdi for en potentiel ny kunde

Samme opgave ser noget anderledes ud med PIM integreret:

  1. Der dumper et lead ind ad døren
  2. Sælger påbegynder indledende research
  3. Sælger kontakter lead og bruger den mest relevante platform, allerede kontinuerligt opdateret af PIM-systemet, til at gennemgå muligheder sammen med lead

Med adgang til al produktdata og anden relevant information på den relevante platform (om det er den offentlige webshop eller en portal med login), har sælger sjældent brug for materiale udarbejdet på forhånd og kan derfor straks tage kontakt til den potentielle kunde.

Ovenstående er naturligvis bare én mulig fremgangsmåde.

Pointen er, at med et velintegreret PIM-system, sparer alle afdelinger både tid og arbejdskraft, fordi al nødvendig information er allerede let tilgængelig for de medarbejdere, der har brug for det.

Det inkluderer også forskellige og varierende priser alt efter tilbudsaftaler og individuelle aftaler med specifikke kunder. For eksempel til en B2B webshop med kundelogin, sørger PIM automatisk for at vise kunden udelukkende de priser, der er relevante for netop dem.

Det er med til at sikre, at kunden ikke får et forkert indtryk eller din sælger ved et uheld deler gamle oplysninger videre til kunder og leads.

Mange muligheder for tilpasning

Den lette datatilgængelighed, som PIM tilbyder, betyder dog ikke, at alle og enhver har adgang til al data i PIM-systemet.

Det er ikke muligt for uvedkommende at se data, de ikke er bevilliget til.

Alt fra adgangsmæssige spørgsmål til specifikke funktioner og muligheder er fuldt ud justerbare. Det vil sige, at vores Magento og PIM eksperter tilpasser jeres PIM-systems løsning ud fra jeres ønsker, behov og fremtidige ambitioner.

Det er for eksempel også muligt at udvide jeres sortiment ved hjælp af PIM uden samtidig at øge jeres lager.

I praksis fungerer det ved, at du udgiver produkterne og medhørende data i PIM-systemet uden at tilføje dem til jeres ERP system. Det betyder, at du kan sælge og markedsføre de givne produkter, og så først når de faktisk er blevet bestilt, få dem automatisk overført til ERP-systemet.


Strømlinet internationalisering og ekspandering

Brugere i udlandet forventer meget de samme ting, som brugere indenfor vores egne små grænser.

I forbindelse med international vækst indenfor e-commerce og webshops, medfølger der unægteligt et stort arbejde i at opdatere, oversætte og opsætte nye sproglag, hvad enten der er tale om et enkelt sprog eller flere.

Det er på mange måder en uoverskuelig, hvis ikke umulig, opgave at håndtere manuelt.

Med et PIM-system kan store dele af den proces automatiseres. PIM gør det kort sagt muligt at installere diverse, tydelige processer, der kan hjælpe med alt fra oversættelse til opdatering og udgivelse af data.

For eksempel kan PIM automatisere dele af kommunikationen og arbejdet med et eventuelle oversættere, hvor overblik, overlevering af produkttekster og status på oversættelse alt bliver håndteret af PIM-systemet.

Det sikrer, I altid kan få produkterne lanceret så smidigt og problemfrit som muligt, uanset antallet af forskellige sproglag, der arbejdes med.

På den måde hjælper PIM med effektivt at skalere jeres virksomhed. Især international ekspansion på tværs af kanaler (endnu mere hvis I fokuserer på en omnichannel strategi) forudsætter en lang række komplikationer, hvor risikoen for fejl øges eksponentielt.

PIM fjerner en stor del af de komplikationer og risici ved at automatisere mange af processerne og facilitere mere effektivt arbejde på de områder, der ikke kan automatiseres.

Udover at sænke risikoen for menneskelige fejl markant, så sparer det jer også for at skulle udvide afdelinger unødvendigt i midlertidige perioder.


PIM speeder op på time-to-market og interne arbejdsprocesser

Hvad end time-to-market er et buzzword, der er kommet for at blive eller om det er forsvundet dybt ned i historiebøgerne allerede i morgen, så er betydning bag ikke til at undervurdere.

Jo hurtigere du kan få nye produkter, services, værktøjer og brugermuligheder op fra tegnebordet og ud i virkeligheden, jo hurtigere kan du begynde at udvinde værdi på det gældende projekt.

Her tilbyder PIM noget nær uovertruffen optimering af mange lag i den proces.

I korte træk gør PIM det ved at automatisere meget af rugbrødsarbejdet, facilitere mere effektivt samarbejde på tværs af afdelinger, give bedre samarbejdsmuligheder mellem kolleger og generelt gøre vejen fra idé til anvendelse og/eller salg kortere.

Det er for eksempel muligt for medarbejdere i forskellige afdelinger at udvikle på et nyt produkt på samme tid.

Det vil sige, at marketing kan påbegynde salgs- og/eller præsentationsmateriale allerede før produktet er færdigudviklet — fordi når en anden afdeling færdiggør en del af deres arbejde og opdaterer det i den centrale database, så opdateres det også automatisk for marketingafdelingen.

Mere effektivt samarbejde med tredjeparter

Med produktdata og andre informationer spredt ud på flere forskellige databaser, er det unægteligt en udfordring at finde de korrekte informationer, når det kommer til for eksempel salg på eksterne systemer, såsom Amazon eller PriceRunner.

PIM er ét samlet centraliseret system, der ikke bare samler al data et sted men har også funktioner, der gør det bedre muligt for medarbejdere at danne sig et overblik over al relevant data.

Men det er ikke kun i forhold til salg, at det kan være en stor hjælp.

Hvis alle jeres produkter og produktinformationer er samlet i ét PIM-system, betyder det også, at det er lettere at proportionere data og kun sende relevant info videre til tredjeparter og andre samarbejdspartnere.

Det gør arbejdet både mere effektiv og nemmere for alle parter.

Mindre rugbrødsarbejde og bedre intern kommunikation

I forbindelse med enhver udvikling af nyt produkt, starten af et nyt projekt eller launch af nye side på webshoppen opstår der uundgåeligt en lang række knuder, der bremser fremskridt på projektet.

Det kan være alt fra kommunikative ventetider, hvor en afdeling afventer svar fra en anden, før de kan fortsætte arbejdet. Det kan være usikkerhed i forhold til særlige produktspecifikationer. Det kan være uenighed i forhold til prissætning. Og det kan også være noget så simpelt som, hvilket billede skal vedhæftes eller hvor meget tekst skal der stå.

Med PIMs centraliseringsfunktioner bliver mange af de knuder ikke bare løst hurtigere; mange knuder når ikke engang at opstå, fordi så stor en del af den relevante information er let tilgængelig for alle involverede afdelinger.

Det betyder, at medarbejdere har kortere ventetider og skal tilmed ikke, når flere processer er automatiseret af PIM-systemet, bekymre sig helt ligeså meget om rugbrødsarbejde.

Endvidere så faciliterer det også bedre overblik for alle, fra udvikler til teamleder og øverste chef.

Og overblik kan næppe undervurderes — især ikke i forbindelse med launch af nyt katalog, større opdateringer af webshop og andre kritiske projekter.

Mere nøjagtig information og mulighed for at tilføje endnu mere

I ovenstående har vi allerede snakket en smule om måden, hvorpå et PIM-system til jeres webshop skærer markant ned på menneskelige fejl og andre uregelmæssigheder i produktinformationer.

Men der også andre fordele, der automatisk følger med her.

For det første eliminerer det risikoen for, at der på noget tidspunkt opstår tvivl om, hvilken version af et givent produkt eller dets information er den nyeste, aktuelle version, fordi PIM-systemet automatisk tracker og holder øje med alle nye oprettede versioner.

For det andet er samme procedure også med til bedre at sikre, at et produkt eller et projekt ikke bliver skudt i gang, før det er blevet godkendt af relevant medarbejder.

Men ydermere, udover nøjagtig information, som nævnt, så giver et velintegreret PIM-system jer rig mulighed for at udvide jeres produktinformationer i næsten uendelig grad.

Det vil sige, at ikke alene kan I sørge for at levere jeres kunder mere nøjagtig information på mindre tid med mindre rugbrødsarbejde for jeres medarbejdere; I kan også give kunder mere information, end de kan finde hos konkurrenterne.

Det er med til at skille jeres produkter bedre ud, mens det samtidig øger brugertilfredsheden og øger muligheden for, at kunder i researchfasen finder al nødvendig info hos jer og derfor ikke behøver søge videre andre steder på nettet.

No votes yet.
Please wait...