Sådan starter I Magento webshop i udlandet: Vores ultimative tjekliste

I har ikke en international Magento webshop, men I har overvejet at udvide til udlandet. Måske til Tyskland. Måske til resten af Norden. Måske England. Måske hele verden? Men I har ikke rykket på det. Hvorfor?

Tjekliste til din internationale webshop

Det var uoverskueligt. Det var for besværligt. Det krævede for meget tid. I fandt ikke det rigtige webbureau. Det kostede knaster — for mange knaster. Krisen kradsede. Corona?

Undskyldninger er der nok af, og I er ikke alene. Rigtig mange, der overvejer at udvide til udlandet, giver op undervejs.

Fordi udfordringerne er mange og minefeltet stort, og derfor er det også kritisk, at I ved, hvad I gør og hvad I skal have med i overvejelserne, før I overhovedet starter.

Baseret på cases med over 300 kunder, +15.000 timers erfaring og mange udenlandske kunder har vi lavet den ultimative tjekliste til dig, der overvejer at udvide webshoppen til udlandet.

Din Magento webshop kan sælge over hele verden, men er du sikker på, der er styr på alle detaljer? Læs vores liste herunder og bliv klogere

Før du går i gang

Først og fremmest opdatér til Magento 2, hvis I kører på Magento 1, før du gør andet.

Vi anbefaler ikke, I starter webshop op i et nyt land, hvis i kører på Magento 1.

Denne tjekliste gælder for derfor hovedsageligt for Magento 2. Hvis I kører på en tidligere version, overvej hurtigst muligt en fuld systemopdatering af Magento.

Herudover går vi også ud fra, du allerede har et vist kendskab til Magento og håndtering af webshops.

Hvis du derimod er fuldkommen nybegynder, anbefaler vi, du starter fra bunden af siden her, hvor vi har inkluderet mere overordnede overvejelser, der kan hjælpe dig bedre i gang end de konkrete tips, der udgør tjeklisten.

Før du hyrer for mange oversættere, så husk at Magento 2 tilbyder en lang række sprogpakker helt eller delvist oversat.

Sprog og oversættelse

  • Er ordrebekræftelsen oversat?
  • Er 404-siden oversat?
  • Er jeres CMS-sider oversat?
  • Er jeres FAQ oversat?
  • Er kontaktformularen/kontaktsiden oversat
  • Hvad hedder jeres produkter og services på det pågældende sprog? Er der forskel på det officielle term og det, der faktisk bliver brugt af kunder?
  • Er der flere navne og betegnelser for et givent produkt og hvis ja, har du optimeret mod alle variationer?
  • Eksisterende sprogpakker kan installeres ved hjælp af Composer på samme måde som enhver anden udvidelse. Du kan søge efter pakkenavne på Packagist.
  • Har oversatte CTAer samme punch som på dansk? Skal de genovervejes?
  • Det kan være nødvendigt at tilføje en ordbog til standardsproget
  • Er der foretaget søgeordsanalyse på det pågældende sprog? Er site-wide oversættelser søgemaskineoptimeret?
  • Klargør Magento Inline Translation.
  • Husk at filtrere visningen til kun det relevante sprog, når der oversættes i Magento backend, da der ellers kan forekomme helligdage.
  • Er alle interne links oversat?
  • Husk, at når der oversættes i Magento backend, at filtrere visningen til kun det relevante sprog, da der ellers kan ske smuttere.
  • Opret en oversættelsesordbog (translation dictionary) i Magento, før du igangsætter manuel oversættelse.
  • Har du gennemgået alle relevante language packs på Magento Marketplace?
  • Har du husket microcopy?
  • Hvad med cookies — er de oversat?
  • Passer den oversatte microcopy ind i de relevante elementer?
  • Forglem ej at oversætte metaindhold.

Moms og valuta

  • Er momssatsen opsat korrekt for det pågældende land? Se her eksempel på satser i Europa her, med forbehold for ændringer.
  • Har I styr på eventuelle særlige satser? Læs mere på EUs hjemmeside.
  • Har du taget forbehold for lokale rabatregler?
  • Bliver det korrekte format og valuta brugt i visningen på produktsider?
  • Skal der implementeres valgmuligheder til forskellige valuta?

Handelsbetingelser

  • Er forretningsbetingelser og andre lovmæssige dokumenter korrekt oversat?
  • Er handelsbetingelser føjet til checkout?
  • Bliver lokale GDPR-regler overholdt?
  • Har brugere nem adgang til al påkrævet information og brug af data?

Fragt og forsendelse

  • Leverer jeres nuværende fragtselskaber til udlandet?
  • Samarbejder I med andre relevante fragt- og leverandørudbydere i det pågældende land?
  • Stemmer jeres fragtmuligheder overens med kundernes behov?
  • Hvilke leverandører er de største på markedet?
  • Har I taget højde for potentielt anderledes fragtpriser?
  • Hvordan sørger I for lagerhåndtering?
  • Er der en rentabel plan for fragt- og forsendelsesomkostninger?

Integrationer til økonomi og ERP

  • Sørg for korrekt opsætning af Economic (eller anden service) fra start.
  • Er der opsat korrekt kontering af ordrer?
  • Tjek, at der er anvendt rigtig valuta på priser og ordrer.
  • Planlæg med jeres Navision (eller anden service) udbyder, om der er noget, de skal forholde sig til.
  • Dobbelttjek for bugs og andre mindre fejl i ERP-integrationen på den nye webshop.

PIM

Hvis i bruger PIM til Magento, så indtænk dette fra start.

  • Bliver den korrekte produktdata hentet på det relevante sprog?
  • Har relevante medarbejdere adgang til systemet på relevante sprog?
  • Tjek, om eventuelle forbehold varierer alt efter hvilket PIM system, I anvender. Er der forskel på, hvad I skal være opmærksomme på, hvis I har Akeneo i forhold til for eksempel Plytix?
  • Er jeres PIM system optimeret til brug af lokal marketing og andre salgsinitiativer? Læs eventuelt mere om PIM og marketing her.
Har du styr på teknikken? Har dit bureau styr på teknikken? Få i mindste fald styr på nedenstående.

Teknisk

  • Sørg for SSL/TSL på det nye domæne og tjek, at HTTPS er tydeligt deklareret i URL.
  • I forbindelse med oversættelse, placér ikke variabler inde i __() funktioner eller nye phrase () calls. Det forhindrer scanneren, der samler sætningerne fra koden, i at hente variablens værdi. Placér hellere den fulde tekst i __() funktionen eller det nye phrase () call. Læs mere i Magentos egne progammeringsnoter.
  • Localize strenge baseret på eksisterende eller overordnede oversættelser med language inheritance.
  • Tjek, at alle Magento moduler er multisite og hvis ikke, læg en plan for oversættelse.
  • Vær sikker på, at mobilvenlighed og alle responsive elementer kører, som de skal på mobile enheder.
  • Dobbelttjek opsætning af webshop/storeview indstillinger.
  • Har I oversat i HTML visning, så I ikke mister formatering?
  • Er alle attributter korrekt oversat og implementeret?

Tracking i Analytics og Facebook

  • Opret domænet som ny ejendom i Google Analytics, så I kan tracke baseret på geografien.
  • Har I sat Facebook Pixel op korrekt?
  • Hvad med LinkedIn Insight Tag?
  • Husk at teste trackingen ved at foretage testkøb.
  • Whitelist egen IP, så det ikke forstyrrer konverteringer

Brugeranmeldelser og andre eksterne integrationer

  • Har I oprettet nye licenser til TrustPilot integration i det nye land?
  • Foreligger der en plan for opbyggelse af brugeranmeldelser på det nye sprog? Hvis ikke, så kan i ende med en tom trustpilot-side for det land og det er ofte ikke godt.
  • Er TrustPilot prisen værd i det nye land — måske først senere?
  • Sørg for, at Hello Retail, clerk.io er klar til det nye sprog, hvis i bruger sådanne tjenester.

Betalingsgateways i udlandet

  • Find ud af, hvilke betalingsgateways er de foretrukne på det pågældende marked. PayPal er for eksempel stort i Tyskland, mens Klarna har prioritet i Sverige.
  • Sørg for, I tilbyder jeres kunder de muligheder, de foretrækker.
  • Forglem ej, at PayPal for eksempel kan køre gennem ePay. Det kan spare jer mange timers arbejde.

Marketing og kundeservice

  • Klarlæg, om der findes lignende produkter/webshops i landet eller om I er alene på markedet?
  • Er der styr på Klaviyo (eller anden service) integrationen?
  • Er nuværende salgsfunnels og marketingchannels brugbare i det pågældende land?
  • Er eventuelle pop-ups og andre elementer på webshoppen oversat?
  • Har du oprettet nye grupper og lister i HubSpot (eller anden service) i remarketing øjemed?
  • Er support og kundeservice klar på det relevante sprog?
  • Implementér kun Chatfunktionen, hvis kundeservice faktisk kan løfte opgaven på det pågældende sprog. I kan godt køre med chat i nogle lande og ikke i andre.
  • Opret/oversæt produkter i relevante shopping feeds

Lokal kunderejse og brand awareness

  • Foreligger der en langsigtet strategi til at opbygge brand awareness og brugertillid?
  • Er det kutyme, at folk er online og shopper i løbet af arbejdstiden? Hvis ikke, hvornår bliver der typisk shoppet online?
  • Ser den gennemsnitlige kunderejse ud i landet som den gør i Danmark?
  • Foreligger der en SoMe plan, og hvem håndterer det på den lange bane?

Design

  • Hvordan stemmer jeres fordeling af website/webshop/storeview overens med webshoppens overordnede udtryk?
  • Passer CTAer og anden mikrotekst stadig ind i knapper og elementer, nu hvor de er oversat? 
  • Er brugervenlighed for danske brugere den samme, som for brugere i det pågældende land? Det vil sige, er der andre UX standarder?
  • Bliver de forskellige betalingsmuligheder og -gateways præsenteret klart og tydeligt?
  • Kan kunderejsen fra søgning til kurv til checkout gøres mere gnidningsfri eller er den allerede optimal?
magento 2
Hos Høks stiler vores eksperter mod perfektion. Vi leverer kun webshops, vi selv ville bruge.

Før I trykker på knappen

  • Er der oversat noget (oftest engelsk), der ikke skulle være oversat?
  • Er produktkataloget opdateret?
  • Er priser på alle produkter korrekte?
  • Foretag endelig DNS check-up
  • Overordnet test af hastighed og basale funktioner — kører alt, som det skal?
  • Tjek, at CMS sider der har URLkey “no-route” og “home,” ikke er ændret.
  • Lav en testordre, hvor du tjekker, at alle detaljer fungerer.
  • Tjek ordrebekræftelsen igen — er den oversat og som den skal være?

Men hvad hvis du er ny i Magento webshop?

Ovenstående tjekliste med forholdsvis konkrete og actionable tips er, som nævnt, tiltænkt mere avancerede brugere af Magento, der allerede har en del erfaring med håndtering af webshops.

Derfor går vi i tjeklisten ud fra, at læseren har et fundamentalt erfaringsniveau og kan dermed straks rykke på en lang række af rådene.

Men det samme gør sig nok ikke gældende, hvis du er ny i branchen eller bare ny i Magento. Det kan selvfølgelig også være, du kender meget til teknikken men ikke så meget til de mere generelle overvejelser og udfordringer i forbindelse med udvidelse af webshoppen til udlandet.

Nedenfor kan du læse om mere overordnede tanker og tips til, hvordan du kommer bedst fra start med din internationalisering af Magento webshoppen.

Og hvis du på noget tidspunkt er i tvivl eller savner mere skræddersyet vejledning, så er du altid velkommen at kontakte os. Vores verdensførende Magento eksperter hjælper gerne med alt fra små tekniske spørgsmål til store system- eller marketingrelaterede spørgsmål.

Jumpstart din internationale webshop med vejledning fra vores verdensførende Magento eksperter.

Til Magento nybegynderen: Overordnede overvejelser

Ligesom enhver anden rejse, før I stiger på toget og kører derudaf, er det vigtigt, I har besluttet, hvor I skal hen.

Med andre ord, hvilket land skal I ud til?

Det siger selvfølgelig sig selv, men det kan ofte være mere kompliceret, end man sådan først lige tror.

  • Det tekniske — Hvordan får I bedst muligt oversat jeres webshop og implementeret alting korrekt? Og hvad med alle de forskellige moduler og andre funktioner, I har installeret? Kan de alle nemt versioneres eller kræver det mere end blot et tryk på en knap?
  • Det designmæssige — Der kan være betydelige kulturelle forskelle, hvor budskaber kan misforstås og normalt brugervenlige elementer faktisk gør det modsatte. Tænk for eksempel på alle de krumspring, Disney og andre filmselskaber tager, når de versionerer deres film. Alt fra mad og hårfarve til hele figurer bliver justeret i forhold et lands sprog og kultur.
  • Det sproglige — Hvor meget tekst og andet content har I på webshoppen og hvor stort er oversættelsesarbejdet? Det kan ofte være en udfordring at danne sig et overblik over al tekst på en webshop, når man medregner microcopy, CTAer, blog, nyhedsbreve, ads, produktinformationer og så videre. Og sidst men ikke mindst, hvem skal I have til at gøre det og hvordan sikrer I kvaliteten på oversættelser til sprog, I ikke selv kan tyde (for eksempel kyrillisk eller cantonesisk, hvis ingen i virksomheden taler dem)?
  • Det økonomiske — Der er ingen tvivl om, nogle markeder er dyrere at komme ind i end andre. Spørgsmålet er, hvilke lande er det investeringen værd, hvor høje er initieringsomkostningerne og hvor længe kan I forvente, der går, før det begynder at give afkast? Og ja, det er alt ét spørgsmål, da de alle afhænger så meget af hinanden. Hertil kommer så de mere specifikke overvejelser, såsom hvor stor er konkurrencen indenfor jeres branche/niche, hvad er fragtomkostninger i landet, hvilke betalingssystemer bliver typisk anvendt, etc., etc.

Disse er selvfølgelig kun et uddrag af vigtige overvejelser, I absolut må have styr på, før I går videre med ethvert udvidelsesprojekt.

Derfor anbefaler vi også stærkt, at I tager fat i et kompetent webshop bureau med erfaring i udvidelse til udlandet. Helt tilfældigvis, så er vi netop et af de førende Magento webbureauer med over 15.000 timers erfaring.

Det betyder, udover at vejlede i alle ovenstående problematikker, at vi kan håndtere alle dele af jeres webshopudvidelse til udlandet. Kontakt os nu.

Hvilke(t) sprog taler de?

Hvilket sprog skal siden være på? Det er vigtigt at have in mente, før I starter.

Det store spørgsmål er, er det bedst med én international side på engelsk og ingen lokale sproglag?

På den måde er det for eksempel forholdsvis simpelt at udvide til USA, hvor størstedelen taler ét sprog (dog med dialekter).

Men historien er ikke helt den samme i Europa og andre dele af verden, hvor lande ofte er sammensat af mange forskellige folkeslag, der ikke alle nødvendigvis har samme hovedsprog.

Og forglem ej de mindre spørgsmål, såsom bruger man i Norge nynorsk eller bokmål? Hvilket er det officielle sprog i Slovenien? Stemmer det officielle sprog overens med det sprog, der faktisk bliver talt? Hvor stor del af befolkningen taler ikke det officielle sprog og kræver det et ekstra sproglag?

Derfor er det absolut kritisk, at I ikke bare har et overblik over, hvilket land I udvider til men også hvilket sprog (og eventuelt dialekt) I skal fokusere på.

Søg eventuelt rådgivning hos professionelle oversættere eller sørg for, at jeres webbureau gør.

Hvad (og hvordan) søger folk online?

På det overordnede niveau er det her især vigtigt med en søgeordsanalyse, der går i dybden med især produktsøgninger og andre salgsrelaterede aspekter.

Kun sådan sikrer I, at oversættere og contentmedarbejdere bedst optimerer tekst og andre relevante elementer mod det, folk faktisk søger.

Men på det mere praktiske niveau, så er det mindst ligeså vigtigt at have styr på helt basale ting såsom:

  • Hvad hedder jeres produkter og services på det pågældende sprog?
  • Er der forskellige navne og betegnelser for et givent produkt og hvis ja, hvordan optimerer I bedst mod alle variationer?
  • Findes der lignende produkter i landet eller er det dem ukendt?
  • Hvor bred er adgangen til internettet for størstedelen af befolkningen?
  • Er et kutyme, som det er i Danmark, at folk er online i løbet af arbejdstiden?
  • Hvor udbredte er mobile enheder og det mobile netværk?
  • Er det betydeligt, hvor mange sidder på et Mac produkt i forhold til andre enheder?

En anden og måske lidt mindre åbenlyst problemstilling er, hvordan bruger den generelle befolkning i landet egentlig søgemaskiner og online shopping? Stemmer shopping kulturen overens med den danske eller er der betydningsfulde forskelle?

Hvis det viser sig, at kulturen både shopper og søger anderledes end den danske, kan I spare mange timers og penges spildt arbejde ved at få foretaget en dybdegående søgeordsanalyse med fokus på søgehensigt (search intent) og andre kulturelle faktorer.

Læs mere i dybden om mulighederne med Magento multisite i vores næste blogindlæg.

Er jeres Magento moduler multisite?

Well, er de?

Hvis ikke eller hvis du er i tvivl, er det vigtigt, du danner dig et overblik over, hvilke moduler skal justeres manuelt til de(t) nye sproglag.

Magento er en open source ecommerce platform, og det betyder blandt andet, at tredjeparter er frit stillede til at udvikle moduler, apps, extensions og andre eksterne funktioner og tilbyde dem til andre.

Det er en god ting. Det er i høj grad det, der gør Magento så alsidig en webshopløsning, og derfor afhænger enhver Magento webshop også af en række eksterne moduler.

Magento moduler kan gøre alt fra at lægge grundlag til hele webshoppens tema til at tilføje en lille knap til en chatfunktion i hjørnet. Overordnede områder, som diverse Magento moduler hjælper med, er:

  • Design
  • Brugervenlighed
  • Marketing
  • Ads
  • Produktinformationer
  • Loadhastighed
  • Anbefalede produkter
  • Checkoutfunktioner

Med andre ord — alting.

Moduler er på mange måder både de bærende vægge, der holder din webshop oppe, og motoren i kølerummet, der holder altid kørende.

Nogle moduler er nice-to-have funktioner, der giver øget brugervenlighed eller letter arbejdsbyrden på medarbejdere; hvis de pludselig skulle gå ned som følge af en udvidelse af webshoppen til udlandet, så ville det være træls men ingen katastrofe.

Andre moduler, derimod, kan være mere operationskritiske, endda vitale, for webshoppens daglige drift; hvis et af dem pludselig går ned, så kan det lukke hele biksen ned med sig.

Alt det er med til at gøre en international webshop til en god (potentielt meget god) forretning men også en fyldt med nye udfordringer og problemstillinger.

Derfor er det kun ekstra vigtigt, du kommer godt og sikkert fra start. Fordi jo bedre aftag du får, jo højere er chancen for at finde et godt fodfæste.

Test hastighed, før I launcher i nyt land

Det er ikke første gang, vi siger det, men det fortjener gentagelse:

Ikke engang et sekund. Det er ifølge Google al den tid, jeres webshop oftest har til at fange en kunde, før de overvejer at gå videre til en konkurrent.

Især på B2C webshops, hvor kunders lunte er om noget kortere end hos B2B kunder — selvom det selvfølgelig stadig kun er millisekunder, vi taler om her.

Derfor er det heller ingen hemmelighed, at en lynhurtig webshop er det nye sort i den vilde ecommerce verden.

En hurtig loadhastighed (især på produktsider) er værdsat af brugere såvel som søgemaskiner, fordi det er med til at skære ned på unødvendig ventetid — specielt for brugere på mobile enheder, der ofte er på farten og kun har ganske kort tid.

Resultatet er, at brugere online i høj grad forventer webshops, der loader noget nær øjeblikkeligt.

Og jo større en webshop, jo større krav stiller det til de tekniske aspekter og optimeringer for at opnå en god performance.

En hurtigere loadhastighed har blandt andet direkte indflydelse på:

  • Bouncerate — det vil sige, hvor mange brugere springer videre til en anden webshop i stedet
  • Konverteringsrate — det vil sige, hvor højt et antal af brugere går fra at være brugere til kunder i butikken
  • Brugervenlighed — det vil sige den generelle oplevelse, brugere har, når de navigerer rundt i webshoppen
  • Besøgstid og engagement — det vil sige, hvor længe brugere faktisk er på webshoppen og anvender de forskellige funktioner
  • SEO — det vil sige, hvor højt rangerer jeres individuelle sider ude i søgemaskiners søgeresultat

Derfor er det yderst vigtigt at have styr på i forbindelse med enhver ekspansion til udlandet, hvor jeres webshop i bogstaveligste forstand er en ny spiller på markedet og skal konkurrere med andre webshops, der sandsynligvis er bedre etablerede.

Især i den første fase af udvidelsen er det kritisk, jeres webshop er i stand til at opsnappe alle de kunder, der bouncer (giver op) på konkurrenterne sider, fordi de er for langsomme.

Udnyt det ved at have en lynhurtig webshop fra starten. 

Ikke for at prale (eller, jo, nøjagtig derfor, men med god grund), så udvikler vi hos Høks måske Danmarks hurtigste webshops med blandt andet gnidningsfri PWA-integration og uovertrufne hostingløsninger.

Hvis du er nysgerrig, tjek vores nyeste lynhurtige webshop ud her.

Jeremy Clarkson bliver blæst ansigtet så meget, at vinden strækker hans ansigt, der illustrerer lynhurtig hjemmesidehastighed

Brugeranmeldelser

Viser I allerede brugeranmeldelser fra blandt andet TrustPilot på webshoppen?

Hvis ikke, så er det på tide at overveje det.

Hvad enten I gør eller ej, så er det vigtigt ikke at glemme, at integrationer i forbindelse eksterne brugeranmeldelser såsom dem på TrustPilot ikke automatisk fungerer på jeres nye side i udlandet.

Det skal oprettes på ny og separat fra jeres Danske integration. Oftest betyder det også ekstra omkostninger, eftersom blandt andet TrustPilot opkræver abonnement pr. sproglag og ikke pr. virksomhed eller webshop.

Den værdi og opbyggelse af tillid, som eksterne brugeranmeldelser tilbyder, er dog i langt de fleste tilfælde investeringen værd.

Især når I udvider webshoppen til udlandet, hvor jeres webshop jo på mange måder er det nye barn i sandkassen. Al den tillid I kan opbygge med kunden her, jo bedre står I — i øjeblikket og i fremtiden.

Sørg for at opdatere Magento til det nye sproglag

I forlængelse af forberedelsen af både Magento moduler og anbefalingssoftware, er det også vigtigt I sørger for, at al anden tredjepartssoftware er fuldt parat til udvidelsen af webshoppen i et andet land og/eller på et andet sprog.

Det gælder alt fra eventuelle Hello Retail- eller Clerkintegrationer til Crowdio chatfunktioner og alt derimellem.

Nogle af disse er sandsynligvis operationskritiske på samme måde som dele af jeres Magento moduler; andre er måske lidt mindre kritiske men trods alt en betydningsfuld del af jeres webshop — ellers ville I jo ikke have dem integreret til at starte med.

Men det modsatte kan også være tilfældet.

Er der integrationer eller software fra tredjeparter, I ikke bruger eller kan finde bedre alternativer til? Eller findes der måske nogle, der fungerer glimrende i Danmark men mindre godt i udlandet?

Derfor er en udvidelse af webshoppen til udlandet en god mulighed for:

  • at få opdateret alle tredjepartsprogrammer
  • at få ryddet op i eventuelle mindre vigtige eller direkte ubrugelige dele af webshoppen

Bedømmelse: 5.0/5. Fra 1 stemme.
Vent venligst...