Digitalt bureau i Århus satser på GymnasieWeb

6. april 2016

| Cases

Da der i år 2005 blev lavet et lovkrav om, at alle uddannelsesinstitutioner i Danmark skulle have en hjemmeside vil jeg vove at påstå, at ikke alle anede, hvad de gik ind til.

Nu ti år senere er det ikke længere et lovkrav, men også et krav fra det yngste Millennials segment, at gymnasiet selvfølgelig har en online identitet. Så nu er spørgsmålet, hvordan gymnasierne skal følge med i den rivende udvikling, hvor det ikke bare er en hjemmeside, der er behov for, men også en social synlighed på både Facebook, Instagram, Snapchat og you name it.

Lovkravet tilbage i tiden var en direkte konsekvens af loven om gennemsigtighed på nettet, og det gælder stadig i bedste velgående, hvor skolernes hjemmesider skal indeholde denne kedelige formelle del, og samtidig appellere til de sprudlende Millennials, der forventer at kunne finde og få viden NU, når behovet er der.

Specielt med de løbende nedskæringen kan det være en særdeles stor mundfuld, at tilgodese både de interne og eksterne behov samt overholde reglerne.

At de 18-35 årige er den bedst uddannede, mest berejste, mest digitaliserede, mest udadvendte og den bredest reflekterende generation i Danmark nogensinde kan gøre at ambitionsniveauet er skruet for højt op. Det stiller store krav til brugervenligheden og kommunikationen på skolens hjemmeside samt øvrige kommunikationskanaler.

Og det kan virke både ressource- og tidskrævende, at få startet på denne proces.

Undersøg behovet og udvælg kommunikationskanaler

Mit bedste råd er, at få analyseret de helt eksakte behov på din skole, og starte der. Her hos Høks. har vi haft stor succes med at udvælge 3-5 kommunikationskanaler, som vi fokuserer 100% på.

I Høje Taastrup Gymnasiums tilfælde har vi eksempelvis fokuseret på hjemmesiden som base for indhold, der iøvrigt også favner elevernes intranet, Lectio. Derudover har elevernes ytret ønske om integration med Instagram samt Facebook. På den måde holdes indsatsen på et ambitionsniveau, der kan løftes, så det kan gøres ordentligt i stedet for at hive alle sociale platforme ind med det samme.

Derudover ser vi mere og mere, at eleverne inddrages i brugen af og markedsføringen via de sociale medier som juniorskribenter. Millenials er nemlig ikke bange for, at tage fat og gøre noget godt for fællesskabet, så længe de selv får noget ud af det.

Generelt er det dog svært, at have alle kompetencerne inhouse, og derfor er det enormt vigtigt, at have rådgivere tilknyttet eller indgå i netværksgrupper, hvor der kan hentes inspiration til, hvordan indsatsen gribes bedst muligt an.

Millennials er jo alle steder, og det er vigtigt at møde dem, der hvor de er f.eks. på Facebook, der er den kanal, de fleste kender og kommunikerer på.  Og de sociale medier kan bare noget som ingen andre medier kan. Eksempelvis kan der trækkes nye elever ind via annoncer på de sociale medier i  sæsonen for skoleindskrivninger. Da det er her, hvor eleverne taler sammen og undersøger deres fremtidige skolevalg. Hvad skal de vælge, hvem skal de gå med og hvad kan skolen tilbyde dem. Det er vigtigt at være til stede i den sæson, hvor valget skal tages. Det gøres ret enkelt med Facebook-annoncer og generelt markedsføring online. En anbefaling fra en kammerat eller et tag i et Facebook-opslag er tusind gange bedre end en kedelig flyer i postkassen.

Afsæt flere ressourcer til den online identitet

Når nu vi så har denne nye generation, der er krævende, nysgerrige og digitale, så kan det undre mig, at der ikke sættes ind fra skolernes side i højere grad. Det er længe siden, at der blev lavet lovkrav om hjemmesider til alle skoler, men nu er det elevernes krav og de skal da honoreres i et eller andet omfang. Sådan noget som en mobiloptimeret hjemmeside eksempelvis, når nu vi ved, at de fleste unge bruger deres mobil til at søge informationer på. Få nu hældt noget brugervenlighed ud over hjemmesiderne. Det betaler sig i det lange – og korte løb.

Jeg er selv blevet overrasket over min personlige passion i forhold til gymnasier, og ønsket om at hjælpe dem på vej. Nogle har brug for større løsninger for at få optimeret og andre skoler skal blot have lagt en plan for deres brug af sociale medier eller søgeoptimering, så flere kommende studerende kan finde skolen. Det hjælper jeg gerne med.

Se Høje-Taastrup Gymnasiums hjemmeside her og vores nye tiltag med GymnasieWeb

Ingen bedømmelser endnu
Vent venligst...