De 8 bedste tricks til at skabe en succesfuld b2b webshop

28. marts 2019

| Magento, Webshop

Driver I en b2b virksomhed og overvejer at tilføje en B2B webshop, så er her 8 tips, som vores erfaring siger os, I bør indtænke:

#1 Få styr på basisfunktionerne først

I må kravle, før I kan gå. Fra start skal I have styr på de åbenlyse elementer:

  • Giv jeres kunder et godt overblik over de produkter, I tilbyder
  • Lav en overskuelig filtrering af produkterne
  • Tilbyd en god og hurtig søgefunktion
  • Lav et overskueligt og brugervenligt design – husk på, ved en b2b shop er der fokus på brugervenlighed frem for smart design.
  • Sørg for shoppen kan bruges på mobil og tablet
  • Giv brugerne de relevante betalingsmuligheder. Typisk: EAN, via faktura og kortbetaling.

#2 Personificer brugeroplevelsen efter login – så jeres kunder kan se deres tilgængelige rabatter og produktsortiment

Lang de fleste b2b-webshops lader brugerne logge ind, for at vise dem specifikke rabatter og/eller produktsortiment. Når I giver brugeren en mulighed for at logge ind, så få styr på:

Webshoppen skal automatisk vise de rabatter, der er tilknyttet den enkelte debitor – typisk kommer disse rabatter fra NAV/VISMA eller et andet ERP.
Gør det tydeligt, at det er deres personlige pris, der vises, så de får en oplevelse af at løsningen er skræddersyet til dem.

#3 Vis jeres ansigt – og giv jeres kunder mulighed for at ringe og skrive til jer

En b2b webshop kan IKKE 100% afløse jeres sælgere. I bliver nødt til at acceptere, at for nogle kunder vil jeres b2b-webshop kun fungere som assisted-checkout. Dvs. en mulighed for kunden for at se, hvad I har på hylderne.

De første gange skal jeres kunder typisk have hjælp til at købe. Gør derfor:

Efter en bruger har logget ind: Vis en kontaktperson ved siden af produkterne, som de kan ringe til, hvis de skal have hjælp
Gør det tydeligt, at de bare kan ringe eller skrive, hvis de har brug for hjælp.

#4 Gør genbestilling nemt og smertefrit – og sælg meget mere

En b2b-shop bliver først rigtig lønsom, når den bruges til genbestilling.

Det er typisk her, der kan tjenes rigtig mange penge – ved at undgå administration og jeres sælgeres tid.

Sørg for at jeres brugere kan:

  • Se en liste over tidligere bestilte varer – ikke blot deres ordrer, men netop de varer, de tidligere har bestilt. Det er typisk dem, de skal bestille næste gang.
  • Kald listen “tidligere bestilte varer” og gør den tydelig på alle sider
  • I listen over tidligere bestilte varer, skal de let kunne skrue op og ned for antallet af produkter. Så hvis de fx skal bestille 100 stk, skal det være let.
  • Se en præcis ordrehistorik, som lister deres tidligere ordrer – så slipper I også for at de ringer ind, fordi de ikke kan finde en specifik ordre.

#5 Be quick about it – or go home

En b2b-webshop er et værktøj.

Ikke en “oplevelse af et inspirationsunivers”.

Ikke en “stor designoplevelse”.

Men et værktøj: Som skal være hurtigt og effektivt.

Derfor skal jeres b2b-webshop loade lynhurtigt og være brugervenlig. Sørg for at få placeret jeres webshop på et webhotel der giver en hurtig og effektiv brugeroplevelse.

Ellers mister I kunderne.

#6 Gør det let at logge ind og få nyt kodeord

Man skulle mene det var åbenlyst, men vi oplever at alt for mange b2b-webshops ikke giver deres kunder tilstrækkelig mulighed for at få gensendt kodeordet eller deres generelle loginoplysninger.

Sørg derfor for:

  • At brugerne let kan få tilsendt deres kodeord igen
  • At de både kan logge ind med brugernavn og evt. e-mail – så der ikke opstår forvirring mellem, hvad de kan logge ind med.
  • At skrive de bare kan ringe, hvis de mangler logininformation

#7 Saml’ alle b2b brugere på en e-mailliste og hold dem opdateret

Sørg for at have alle brugere, I har på jeres b2b-webshop i en separat e-mailliste, så I kan fortælle dem om opdateringer på shoppen og nye tiltag.

Fordelene er bl.a:

  • Når du sender dem et nyhedsbrev omkring din b2b-shop, får du dine kunder ind på shoppen – på den måde sikrer I genbesøg og at de ikke glemmer jeres shop eksisterer.
  • Send hurtigt og let en mail til alle, når nye funktioner kommer på shoppen
  • Lad dem vide, når der kommer et nyt produktsortiment
  • Giv dem besked om specifikke rabatter og andet nyt

Husk på jeres kunder skal værnes om og igen og igen få at vide, at de altså har mulighed for at bestille direkte på jeres webshop.

#8 Lav en uddybende FAQ

I er sikkert en erfaren B2B virksomhed og kender alle jeres kunders typiske spørgsmål ud og ind. Hiv fat i jeres interne sælgere/account managers og hør dem, hvad jeres kunder typisk spørger om.

Saml alle disse spørgsmål i en FAQ og uddyb den løbende.

Bedømmelse: 5.0/5. Fra 1 stemme
Vent venligst...

Gør som mere end 3000 andre

Gratis E-bog: Opdatering til Magento 2

+ Hvad er fordelene ved Magento 2?

+ Bør I opdatere?

+ Hvordan forbereder i en opdatering?

+ Undgå de største fælder

Tak for din tilmelding