Blog

Få dine kunder til at sælge dine produkter i din Magento Webshop

5. maj 2017

I tænker sikkert tit på, hvordan I kan øge omsætningen i jeres webshop. I har helt sikkert også gang i en masse markedsføring på facebook eller kampagner på Google og andre steder online.

Alt det er skidegodt – bliv endelig ved med det!

Men har I husket at aktivere jeres bedste sælgere? JERES KUNDER.

Her er en guide til at komme i gang med at aktivere jeres kunder og hvad I skal tænke over i processen.

Er det noget for mig? Tjek her

Kan du svare ja til de fleste af understående tjekliste, så vil du sikkert kunne aktivere dine kunder til at sælge dine produkter:

  • Har I tilfredse kunder? Tilfredse nok, til at de vil anbefale dine produkter til andre?
  • Ønsker i at øge antallet af ordrer og omsætning på jeres eksiterende kunder?
  • Har I indtjening på jeres produkter som er høj nok, til at I kan give nogle rabatter til visse kunder?
  • Er jeres produkt et, som kunder kan købe mange gange? (fx. hundefoder, mad, sokker eller andet?)
  • Er I klar på en udfordring?
  • Ønsker I at vækste jeres forretning?

Beløn dine kunder, for at skaffe dig nye kunder – sådan her:

I bund og grund er tilgangen til at aktivere dine kunder at belønne dem, for handlinger, der hjælper din markedsføring. Belønningen kan bestå af digitale points, som de kan bruge til at opnå fri fragt, kontante rabatter på deres næste køb, gratis vareprøver eller andet.

Du kan belønne dine kunder på mange måder. Tricket er at finde en model, hvor du kan opnå en eksplosiv vækst og stadig tjene penge.

1. Belønning hvis de skaffer en ny kunde:

Lad dine kunder sende en unik rabatkupon eller et link til venner og famile. Når vennerne opretter en bruger/køber derigennem, bliver din kunde belønnet. Se dropbox som et glimrende eksempel:

Når du får en ven til at signe op på dropbox, så får du mere plads selv. Dette var en af dropbox’s største vækstmetoder. Enkelt. Genialt!

2. Giv points for at dele på de sociale medier

Opmærksomhed på de sociale medier er enhver webshop-ejers våde drøm. Du kan få mange likes og delinger ved at give dine kunder points for at dele. Giv fx:

  • 5kr for at de deler et link til din webshop på facebook
  • 3kr for at tweete
  • 1kr pr. like de opnår på deres delinger.

De penge jeres kunder optjener kan selvfølgelig kun bruges, når de handler online hos jer.

3. Giv points for anmeldelser

92% af alle kunder, der køber online, bruger anmeldelser af produkter aktivt i deres researchfase.

Statistikken taler for sig selv – og der har været lavet ekstremt mange studier, som igen og igen viser, at folk bruger anbefalinger, de har læst online til at beslutte om de ønsker at købe jeres produkt.  Derfor er det helt essentielt, I arbejder struktureret efter at få anmeldelser af jeres produkter.

Giv derfor dine kunder en belønning for at anmelde dit produkt. eksempler kunne være:

  • 15kr for at give en anmeldelse af dit produkt
  • Fri fragt på næste ordre, hvis de skriver en anmeldelse
  • Et gratis tillægsprodukt på næste ordre.

Kan I se pointen?

Eksemplerne er mange – og jeg er sikker på, I vil kunne tænke jer til en måde, hvorpå det kan integreres i jeres webshop.

Regn på det – her er et par eksempler:

Som skrevet kræver det, at I har tænkt over, hvordan I kan implementere disse belønningsmekanismer. Hvor hvis I ikke kan tjene penge på det, så duer det ikke. Her er et eksempel på et regnestykke:

  • Kunde tjener 100kroner på at henvise en ven. De 100kr kan bruges næste gang han selv placerer en ordre.
  • Kundens ven opnår 100kr rabat på sit første køb.
  • Du kommer således til at give 100kr i rabat pr. transaktion på i alt 2 transaktioner.

Din pris for 2 nye ordrer – og en ny kunde i din webshop – vil dermed være 200kr.

Her er ting, du kan justere på, for at ændre regnestykket:

Juster, så det kommer til at give mening for din forretning:

  • Giv mindre rabat
  • Giv kun rabat, hvis beløbet overstiger fx. 400kr
  • I stedet for at give en kontant rabat, så giv fri fragt til begge kunder

Hvad kræves der for at få implementere belønning af jeres kunder og skabe mersalg?

For at membership rewards i Magento skal blive en succes i din webshop kræver det, I tænker tingene ordentligt igennem. Her er en tjekliste over ting, vi plejer at have med, for at sikre at det bliver implementeret ordentligt og tiltaget bliver en succes for jeres magento webshop. Nogle punkter er større end andre, men vi anbefaler at huske at få det hele med.

Indledende overvejelser og research:

  • Overvej hvilke belønninger, I ønsker at give
  • Find ud af, om I har mest vægt på at få nye likes, delinger – eller om I kun vil betale belønninger, hvis en kunde rent faktisk køber noget?
  • Lav nogle beregninger på, om belønningerne kan hænge sammen
  • Spørg jeres loyale brugere, hvordan de kunne tænke sig at blive belønnet? Hvad har mest værdi for dem?

Tjekliste – lavpraktiske ting:

  • Find ud af, hvilken reward extension, I skal bruge. Udvalget er stort og det er vigtigt, I vælger en, der dækker jeres behov.
  • Installer  reward extension til Magento i jeres testmiljø- research
  • Konfigurer Magento rewards extensionen, så det passer med de belønninger, I ønsker at give.
  • Sørg for at landingssiden, hvor kunden skal dele fra er lækkert designet og gennemtænkt. Tekst og budskab skal være simpelt og ikke til at misforstå.
  • Sørg for nem deling via facebook, email og kuponkoder. Også på mobiltelefoner
  • Lav lækker landingpage for det delte link, hvor nye kunder nemt og hurtigt forstår, at både dem selv og en ven opnår rabat
  • Lav automatiske e-mails, der sendes ud til eksisterende kunde, når han har skaffet en ny kunde.
  • Design af e-mail templates – som fungerer og ser lækkert ud på både mobil og tablet
  • Som oftest skal reward-extensions oversættes til Dansk, da de fleste ikke er native oversat
  • Husk at finde ud af om jeres rabatter giver før eller efter moms – og få kommunikeret dette (især hvis i handler med b2c kunder)
  • Lav en plan for, hvordan I får markedsført dette tiltag til eksisterende kunder: Har I en e-mail liste med nuværende kunder, vil det være oplagt at få fat i dem?
  • Remarketing til kunder på facebook, der allerede har købt er også et rigtig godt segment.
  • Få designet en flot kundeside, hvor kunder kan se deres points
  • Implementer brug af points ved checkout – også på mobiltelefon.

Spørgsmål eller brug for hjælp til ovenstående?

Kontakt os endelig eller send os en mail, hvis vi skal hjælpe dig med at skabe mersalg i din magento shop. Vi er klar til at hjælpe!

Vil du høre mere?

Kontakt Rasmus Hoeks, der er partner i Høks og har 10 års erfaring fra den digitale branche.

Tlf. direkte: 50 45 12 92
Hovednummer: 51 93 70 17

person