Blog

Få overblik over jeres digitale indsatser

29. juli 2016

content marketing plan

Har du læst vores indlæg omkring omni-channel strategi for jeres online tilstedeværelse?

Så ved du også, at kunderne i dag bliver til stadighed mere og mere sociale. Men også at de efterspørger aktuel og relevant viden fra virksomheder, hvis de skal få ordlyd i den gigantiske mængde af information som kunderne har adgang til via diverse kanaler.

Specielt for mindre virksomheder, der ikke har en dedikeret medarbejder til at udarbejde og opdatere deres online kanaler konstant, kan det være en udfordring i det daglige både at lave aktuelt, men specielt relevant indhold. Både at få ideerne til indholdet, men specielt tiden til at opdatere eks. nyhedsbreve og sociale medier.

Måske bakser I også med denne udfordring? Hvad skal vi fortælle online? Hvem skal vi henvende os til og synes vores kunder overhovedet det er fedt, det vi fortæller? Hvornår skal vi poste hvilke produkter?

Læsø Kur er et godt eksempel

Læsø Kur er en af de virksomheder, der står med denne udfordring, fordi de også skal passe reception, gæster, bookinger mv. i det daglige. Derfor har vi hjulpet dem med at udarbejde en strategi og en content marketing plan til for deres online initiativer, så de får mere ro i hverdagen til dét, der skaber reel værdi for deres kunder. På den måde skal de ikke opfinde den dybe tallerken og vride hjernen for nye ideer, hver gang de skal poste et nyt opslag online.

Laesoe kur likes

Siden december 2015 har vi hjulpet Læsø Kur, der bl.a. var stagneret i deres engagement på Facebook. Likes er ikke alfa omega på Facebook, men det viser et tydeligt billede af den øgede aktivitet og engagement blandt Læsø Kurs følgere.

Det vigtigste for dem, har dog været, at få overblik over online aktiviteterne, for at frigive tid og energi til deres andre aktiviteter. Læs mere om vores samarbejde her.

Start med en online strategi

Mit bedste råd til alle de virksomheder, jeg selv har haft kontakt til, er; sæt jer ned og brug nogle dedikerede timer på, at idégenere, udarbejde strategi og derudfra en content marketing plan. Brug til sidst gerne lidt tid på at producere indhold ud fra de billeder og den viden, I allerede har, så det ligger klar.

Vi har uddybet disse faser for jer her:

Fase 1: Start med at idégenere.

Alliér jer gerne med nogle engagerede, kreative medarbejdere og sæt lidt tid af til at komme i tanke om, hvad I måske kunne lave. Brainstorm på, hvad I har at byde på; både produkter, arrangementer, skøre påfund til hvordan I kan præsentere jeres produkter på en ny måde – og inddrag gerne jeres forretnings unikke historie/profil, når I gør det.

I første fase skal I have alle de mærkelige idéer på bordet, men kan I også være inspirerede af disse spørgsmål:

”Hvordan kan I præsentere ’behind the scenes’ fra jeres virksomhed? Hvordan kan I vise jeres produkt i kontekst? Hvilke værdier vil I gerne kommunikere til jeres kunder? Hvordan kan I gøres jeres forretning social?”

Fase 2: Fastlæg jeres strategi.

  • Hvad vil I gerne opnå? Hvem vil I gerne være I kundernes øjne? (Tag gerne udgangspunkt i jeres generelle virksomhedsstrategi eller vision)
  • Hvem er jeres kernekunde, hvem taler I direkte til? (Alle de andre skal nok lytte med, hvis det bliver målrettet nok)
  • Hvilke kanaler skal I bruge og hvordan vil I bruge dem hver især? (Vælg de steder, hvor jeres kernekunde er til stede og som passer til jer)
  • Hvornår og hvor meget vil I gerne være tilstede? (Skal nyhedsbrevet fx ud en gang pr. uge eller pr. måned?)

Når I har jeres strategi, er det lettere for jer, at holde jer til én bestemt måde at kommunikere på, specielt hvis I er flere medarbejdere, der arbejder med jeres online initiativer.

Få overblik og spar tid i hver dagen

Fase 3: Planlæg jeres content marketing.

Få vores content marketing skabelon, lige til at udfylde, ved at sende os en mail på ica@hoeks.dk – eller lav jeres egen.

Ved at udfylde jeres arrangementer i de rette måneder og vælge temaer for hver md. får I ret hurtigt overblik og lettere ved, at producere det konkrete indhold ud fra de rammer, I sætter for jer selv. Samtidigt kommer det ikke bag på jer, hvis der kommer en højtid eller et arrangement fx.

Den content marketing plan, vi har udarbejdet sammen med Læsø Kur indeholder (i den gode omni-channel ånd) ikke kun indhold for sociale kanaler som Facebook og Instagram. De har inkluderet nyhedsbreve i deres dialog med kunderne.

Læsø Kurs unikke, personlige historie og meget engagerede følgere gør, at e-mailmarkedsføringen er et oplagt medie til at fortælle disse historier og f.eks. komme med idéer til, hvordan kunderne kan benytte deres Læsø-salt-produkter hjemme i stuen.

Fase 4: Saml ideerne og producer jeres indhold allerede nu.

For ikke at miste de gode idéer, I har generet, er det en rigtig god idé at lave en idébank og gemme den sammen med jeres content marketing plan. Sorter jeres idéer, så I har overblik over, hvilke der hører ind under hvilke temaer og arrangementer i planen.

Tænk over, om der er indhold, I kan producere allerede nu. I sparer tid ved at producere mere end ét opslag af gangen, fordi I samler energien på ét sted og har fokus på det online fremfor alt andet. Når det er produceret, får I mere tid jeres offline aktiviteter.

F.eks. har Facebook en funktion, så du kan gemme billede og tekst som kladde, eller planlægge hvilken dag og hvilket tidspunkt, det skal postes på. Lige ledes kan mange kanaler hjælpe dig med at planlægge og gemme jeres indhold.

Sidder du tilbage med spørgsmål eller har I brug for hjælp til dele af denne proces, så tøv ikke med at ringe eller skrive til mig. Jeg vil meget gerne hjælpe jer på vej.

Gem

Vil du høre mere?

Kontakt Kenneth Bo Jensen, der er partner og digital rådgiver i Høks. Han har mere end 8 års erfaring fra den digitale branche.

Tlf. direkte: 29 29 44 96
Hovednummer: 71 99 41 40

person